PRAHA Sobotní nominační večer, který přenášela Česká televize, uváděl Jan Budař v pražském kině Lucerna. Finále, při němž budou vyhlášeni vítězové, se uskuteční 6. března ve Velkém sále Lucerny.
Protektor, 3 sezony v pekle a Kawasakiho růže pobraly takřka maximum nominací – dva první ze dvanácti možných jedenáct a Hřebejkův snímek devět. Nelze také přehlédnout určité tematické propojení nominovaných snímků, zdá se, že filmaře konečně začala zajímat otázka morálního kreditu člověka v amorální době. A to ve zcela konkrétních historických situacích, které jsou stále předmětem diskusí a výkladů. Zájem by asi nestačil, povzbuzující také je, že téma se podařilo přenést na plátno s autenticitou a přesvědčivostí, která evidentně zaujala. Členové České filmové a televizní akademie letos vybírali z neuvěřitelného počtu 34 celovečerních hraných filmů, z tohoto impozantního množství se do klání dostalo jen šest, což vzbuzuje řadu otazníků, přinejmenším tak úzký záběr hodnotitelů soutěž svým způsobem degraduje. Právě v této souvislosti se v některých komentářích již objevilo, že akademie například naprosto opomenula komedii Roberta Sedláčka Muži v říji, která také měla při svém uvedení do distribuce výborné kritiky a byla přirovnávána k Formanovým jízlivým sondám do české mentality. Stejně tak se neprobojovala generační hořká sonda Jitky Rudolfové Zoufalci, která mimo jiné disponuje i neotřelým hereckým obsazením. Nominační večer si zřejmě dost zakládal na legráckách, které kočíroval Jan Budař. On a další hoši na pódiu se hodně vydováděli s aktivizováním diváků v sále i před obrazovkami, od SMS na pomoc Haiti až po ne zcela každému srozumitelné Čtvrtníčkovy vtípky se 105. narozeninami Jana Wericha. Všechny šarády ale nakonec nominace natáhly do nepředstavitelné délky, jistě si mnozí diváci pomysleli, zda by přece jenom nebylo lepší, kdyby na „dvojce“ neběžel nějaký ten „biják“. A klidně i z domácí produkce. To, že se Čeští lvi prezentují ve dvou kolech, a tudíž i dvěma ceremoniály, má přirozeně hlavně komerční efekt. A to by se také nemělo ztrácet ze zřetele, k takové reklamě se žádný jiný umělecký obor v televizi ani jiném médiu nedostane, inu už Lenin věděl, že film je nejdůležitější umění.
V Lucerně se ovšem už i nějaké ceny rozdávaly. Kritici mezi celovečerními snímky poctili Protektora (dostal i cenu portálu Kinobox), z dokumentů pak Zapomenuté transporty do Polska Lukáše Přibyla. Aleš Najbrt si odnesl cenu za plakát k Protektorovi, Cenu Magnesie – Českého lva za nejlepší zahraniční film získal osmioscarový snímek skotského režiséra Dannyho Boylea Milionář z chatrče. A konečně ocenění za legálně nejstahovanější snímek připadlo Sněženkám a machrům po 25 letech.
***
Český lev
Nominace (výběr)
Nejlepší film
3 sezony v pekle
Kawasakiho růže
Protektor
Nejlepší režie
Tomáš Mašín (3 sezony v pekle)
Jan Hřebejk (Kawasakiho růže)
Marek Najbrt (Protektor)
Nejlepší mužský herecký
výkon v hlavní roli
Kryštof Hádek
Martin Huba
Marek Daniel
Nejlepší ženský herecký
výkon v hlavní roli
Karolina Gruszka
Lenka Vlasáková
Jana Plodková
Nejlepší střih
Petr Turyna
Vladimír Barák
Pavel Hrdlička
Nejlepší kamera
Karl Óskarsson
Antonio Riestra
Miloslav Holman
Nejlepší dokument
Občan Havel přikuluje
Vítejte v KLDR!
Zapomenuté transporty do Polska