PRAHA Brandýs nad Labem a Starou Boleslav spojuje celkem sedm mostů. Nejdelší z nich, překlenující hlavní tok Labe, hraje v těchto dnech o své přežití. Středočeský kraj ho chce totiž zbourat a místo něj postavit nový most, který by snesl větší zátěž.
Poslední věc, která kraji v demolici mostu brání, je žádost o zápis daného mostu na seznam kulturních památek. Skupina brandýských občanů s podporou Národního památkového ústavu ji předala ministerstvu kultury před dvěma lety. Konečný verdikt je na spadnutí, měl by zaznít do konce dubna.
Za záchranu mostu se staví i Národní památkový ústav. „Hodnota té stavby je nesporná. Nejcennější částí jsou kamenná předmostí ze sedmdesátých let devatenáctého století,“ říká Petr Kroupa, který má v památkovém ústavu na starosti Brandýsko. Naopak Středočeský kraj namítá, že most je v dezolátním stavu a jeho oprava by byla příliš drahá.
Případ brandýského mostu není ale v České republice žádnou výjimkou. Technické památky jsou totiž pro Čechy stále vzácnější a čím dál častěji se je také snaží zachránit právě zápisem na seznam kulturních památek technického typu. O zápis však nežádají jen zachránci, ale i prostí odpůrci některých nových dopravních staveb. Samotná žádost totiž výstavbu pozdrží až o dva roky.
Ministerstvo kultury je takovými žádostmi zavaleno. „Památek technického typu v posledních letech skutečně přibývá. Obrací se na nás také stále více subjektů, které žádají o památkovou ochranu těchto objektů,“ říká Viktorie Plívová z ministerstva kultury.
Kulturní ochranu si většinou vyslouží staré opuštěné tovární budovy. Mosty jsou v kurzu až v poslední době. Nedávno přibyl na seznam například železniční viadukt nad Říčanským potokem v Praze-Uhříněvsi. „Stavba je cenným dokladem úrovně železničního stavitelství v druhé polovině 19. století, v době nejvýraznějšího rozvoje železničních tratí na území České republiky,“ píše se v odůvodnění.
Za svůj barokní most se před časem postavilo i město Jihlava. „Zhruba před rokem byl náš most zapsán mezi technické památky. Přišlo nám to správné, protože jde o jeden z posledních barokních mostů na původní trase z Brna do Prahy. Nyní připravujeme jeho rekonstrukci,“ říká primátor Jihlavy Jaroslav Vymazal.
Mosty dožívají a pro investory je snazší je zbourat Podle Pavla Jerieho z Národního památkového ústavu není divu, že jsou na pořadu dne zrovna mosty. „Souvisí to s postupnou modernizací silniční a železniční sítě. Mosty z konce devatenáctého století jsou na konci své životnosti a investoři proto řeší zásadní dilema. Mají most zbourat, či ho nákladně rekonstruovat,“ říká Jerie.
Do podobné situace se nedávno dostala Správa železniční a dopravní cesty. Kvůli rekonstrukci hlavního koridoru z Pardubic do České Třebové chtěla zdemolovat nádraží v Ústí nad Orlicí. Občanské sdružení Nádraží nedáme použilo stejnou taktiku jako Brandýští a na ministerstvo kultury zaslalo žádost o zápis nádraží mezi památky. V tomto případě však na verdiktu ministerstva tolik nezáleží. Odporu veřejnosti totiž mezitím podlehlo ministerstvo dopravy, které nařídilo SŽDC zpracovat nový projekt trati, která bude s budovou počítat.
V Brně se místní snaží ochránit dokonce celou čtvrť. Volají po tom, aby bylo jako památková zóna vyhlášeno sídliště Lesná z 60. let minulého století. To by totiž přístavbou nových domů mohlo ztratit svou unikátní kompozici v zeleni.
Češi se začali o technické památky zajímat v polovině 80. let, po zbytečné demolici cenného těšnovského nádraží v Praze. Hlavní vlna však přišla po roce 1989, kdy v Česku krachovaly velké průmyslové podniky a jejich výrobní haly zpustly.
***
Brandýský most
Most přes Labe v Brandýse nad Labem byl postaven v 70. letech devatenáctého století. Do dneška se zachovalo kamenné předmostí. Právě to je nejhodnotnější částí mostu a Národní památkový ústav ho považuje za historicky cenný a odmítá jeho demolici.
Středočeský kraj ale vidí zbourání mostu jako jediné východisko.
Most je totiž v dezolátním stavu a má malou nosnost. Nemohly by po něm jezdit městské autobusy ani nákladní doprava. Oprava by byla navíc neúměrně drahá.