Středa 8. května 2024, Den vítězství
130 let

Lidovky.cz

Most bude památkou, nebo zmizí

Česko

Češi začínají bránit technické stavby ve svém okolí. Zápis mezi památky bývá jedinou ochranou před demolicí

PRAHA Brandýs nad Labem a Starou Boleslav spojuje celkem sedm mostů. Nejdelší z nich, překlenující hlavní tok Labe, hraje v těchto dnech o své přežití. Středočeský kraj ho chce totiž zbourat a místo něj postavit nový most, který by snesl větší zátěž.

Poslední věc, která kraji v demolici mostu brání, je žádost o zápis daného mostu na seznam kulturních památek. Skupina brandýských občanů s podporou Národního památkového ústavu ji předala ministerstvu kultury před dvěma lety. Konečný verdikt je na spadnutí, měl by zaznít do konce dubna.

Za záchranu mostu se staví i Národní památkový ústav. „Hodnota té stavby je nesporná. Nejcennější částí jsou kamenná předmostí ze sedmdesátých let devatenáctého století,“ říká Petr Kroupa, který má v památkovém ústavu na starosti Brandýsko. Naopak Středočeský kraj namítá, že most je v dezolátním stavu a jeho oprava by byla příliš drahá.

Případ brandýského mostu není ale v České republice žádnou výjimkou. Technické památky jsou totiž pro Čechy stále vzácnější a čím dál častěji se je také snaží zachránit právě zápisem na seznam kulturních památek technického typu. O zápis však nežádají jen zachránci, ale i prostí odpůrci některých nových dopravních staveb. Samotná žádost totiž výstavbu pozdrží až o dva roky.

Ministerstvo kultury je takovými žádostmi zavaleno. „Památek technického typu v posledních letech skutečně přibývá. Obrací se na nás také stále více subjektů, které žádají o památkovou ochranu těchto objektů,“ říká Viktorie Plívová z ministerstva kultury.

Kulturní ochranu si většinou vyslouží staré opuštěné tovární budovy. Mosty jsou v kurzu až v poslední době. Nedávno přibyl na seznam například železniční viadukt nad Říčanským potokem v Praze-Uhříněvsi. „Stavba je cenným dokladem úrovně železničního stavitelství v druhé polovině 19. století, v době nejvýraznějšího rozvoje železničních tratí na území České republiky,“ píše se v odůvodnění.

Za svůj barokní most se před časem postavilo i město Jihlava. „Zhruba před rokem byl náš most zapsán mezi technické památky. Přišlo nám to správné, protože jde o jeden z posledních barokních mostů na původní trase z Brna do Prahy. Nyní připravujeme jeho rekonstrukci,“ říká primátor Jihlavy Jaroslav Vymazal.

Mosty dožívají a pro investory je snazší je zbourat Podle Pavla Jerieho z Národního památkového ústavu není divu, že jsou na pořadu dne zrovna mosty. „Souvisí to s postupnou modernizací silniční a železniční sítě. Mosty z konce devatenáctého století jsou na konci své životnosti a investoři proto řeší zásadní dilema. Mají most zbourat, či ho nákladně rekonstruovat,“ říká Jerie.

Do podobné situace se nedávno dostala Správa železniční a dopravní cesty. Kvůli rekonstrukci hlavního koridoru z Pardubic do České Třebové chtěla zdemolovat nádraží v Ústí nad Orlicí. Občanské sdružení Nádraží nedáme použilo stejnou taktiku jako Brandýští a na ministerstvo kultury zaslalo žádost o zápis nádraží mezi památky. V tomto případě však na verdiktu ministerstva tolik nezáleží. Odporu veřejnosti totiž mezitím podlehlo ministerstvo dopravy, které nařídilo SŽDC zpracovat nový projekt trati, která bude s budovou počítat.

V Brně se místní snaží ochránit dokonce celou čtvrť. Volají po tom, aby bylo jako památková zóna vyhlášeno sídliště Lesná z 60. let minulého století. To by totiž přístavbou nových domů mohlo ztratit svou unikátní kompozici v zeleni.

Češi se začali o technické památky zajímat v polovině 80. let, po zbytečné demolici cenného těšnovského nádraží v Praze. Hlavní vlna však přišla po roce 1989, kdy v Česku krachovaly velké průmyslové podniky a jejich výrobní haly zpustly.

***

Brandýský most

Most přes Labe v Brandýse nad Labem byl postaven v 70. letech devatenáctého století. Do dneška se zachovalo kamenné předmostí. Právě to je nejhodnotnější částí mostu a Národní památkový ústav ho považuje za historicky cenný a odmítá jeho demolici.

Středočeský kraj ale vidí zbourání mostu jako jediné východisko.

Most je totiž v dezolátním stavu a má malou nosnost. Nemohly by po něm jezdit městské autobusy ani nákladní doprava. Oprava by byla navíc neúměrně drahá.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!