* LN Čekají na studenty nějaké změny ve státní maturitě po vašem nástupu do úřadu?
Maturity jako takové zůstávají stejné. Jediné, co se změní, je pořadí, jak budou studenti maturovat.
* LN A jak tedy?
Podle současného plánu měli studenti státní část maturity nejdříve začít ústní zkouškou a pak teprve písemnou - tedy didaktickým testem, slohovou prací. Myslím si ale, že by to mělo být obráceně: nejdříve písemné testy a pak teprve ústní zkouška.
* LN Proč je tohle pořadí lepší?
Protože je logičtější. Navíc takto vypadá maturita ve většině zemí. A přesunout by se měla i praktická školní maturita. Přijde mi správné, aby nejdříve byla státní maturita a pak školní. Pořadí celé maturity by mělo být: písemná zkouška, ústní a pak praktická maturita. Praktická část je nyní na začátku maturit.
* LN Ještě to ale není definitivní. Kdy padne rozhodnutí?
Asi do měsíce. Pro učitele je důležité vědět, jak půjdou zkoušky za sebou, a musí to vědět co nejdříve.
* LN Kromě pořadí zkoušek se změní ještě něco?
Další plánované změny se týkají logistiky. Tedy toho, jak bude samotná maturita fakticky probíhat.
* LN To se týká hlavně škol, jak tedy změny budou vypadat?
V plánu je, že všechny střední školy budou vybaveny školním maturitním pracovištěm, kde se mají zpracovávat testy. Je to ale zařízení, které by se používalo jen při maturitě. Tato zařízení ale nebyla testována a jde o drahou záležitost. Při maturitě nanečisto se postupovalo jinak. Maturitní testy byly svezeny ze škol do centralizovaného pracoviště vytěžování dat. Tady byly testy digitalizovány a odsud poslány ke zpracování do Cermatu. Tento model mi přijde jako správný, ověřený a levnější.