Úterý 18. ledna 2022, svátek má Vladislav
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Mumraj krutosti a ponižování

Česko

Projekt podle románu Skočná Louise-Ferdinanda Célina nastudoval režisér Miroslav Bambušek.

Skočná je závěrečným dílem německé trilogie, který Louis-Ferdinand Céline dopsal těsně před smrtí a v němž popisuje svůj útěk z kolabující vichistické Francie roku 1944 přes Německo do šestiletého poválečného exilu v Dánsku. Céline byl - jak i v inscenaci zazní - stoprocentní rasista a antisemita. Kolaboroval za druhé světové války s Němci a po jejich porážce se oprávněně obával odsouzení. Dodnes je část jeho díla ve Francii zakázaná.

Miroslav Bambušek a dramaturg Jan Horák si pro svůj projekt ze Célinova života a tvorby vybrali především jeho okázalou sebeprezentaci, existenciální surovost, drsnost, jízlivost, společenský výsměch a maximální provokativnost.

Z celebrity je bezdomovec Karel Dobrý v roli Célina rozjíždí šílený kolotoč dějů a výstupů plných násilí, krutosti a výrazové i obrazové brutality. Sekunduje mu devět performerů jak z profesionálních divadel, tak z nezávislé scény, či dokonce z řad neherců. Používají potrhané karnevalové masky a kostýmy, proměňují se v násilníky, zvířata, děti či mrtvoly.

Na scéně se pohybují všemožní úchylové, fašisté, policisté, zakrvavení bezdomovci, zvířata a jarmareční klauni. Ve filmových dotáčkách se objevují doboví politici včetně Edvarda Beneše. Jedněmi z mála konkrétních postav jsou Célinova žena Lili (Ivana Uhlířová), jejich kocour Bébert a s nimi prchající herec Le Vigan (obě role Jan Lepšík).

S nimi se ale na scénu dostávají další extravagantní bytosti a situace, a to nejen ze Skočné, ale i z jiných autorových textů. Z herců pohybově vyniká Petr Krušelnický v roli úchylného demiurga. Před divákem se odvíjí nepřetržitý, divoký, devadesátiminutový mumraj krutosti, bolesti, utrpení a ponižování. Céline se z obletované celebrity stává pronásledovaným šílencem, zoufalým bezdomovcem, zjevují se mu démoni, lidé, zvířata i mrtvoly a končí v jakémsi infantilním pekle plném hraček a zakrvavených dětí, do něhož performeři zvou i diváky.

Inscenace v maximální míře využívá industriální prostor MeetFactory. Postavy se nejprve objevují na omezeném čtvercovém jevišti před černou oponou. Ta se však později rozhrne a do dění vstoupí celý betonový sál. Podstatnou roli hraje nejen výtvarná, ale i hudební stránka inscenace, jež důsledně podtrhují šílenství doby a její apokalyptickou bezvýchodnost.

Bambušek tímto projektem pokračuje ve své autorsko-režijní linii, již započal v Multiprostoru Louny, rozvinul v pražských klubech NoD a La Fabrika a završil v projektu Perzekuce.cz. Bez obalu a estetických úprav zobrazuje společenský a existenciální zmar a kulturní propad takzvaného civilizovaného člověka 20. století.

Zachycuje naši nedávnou, bolestnou a často neřešenou minulost, z níž vyrůstá i bída současná. Přes možná až přílišnou obhroublost, okázalost a libování si v hnusu jde o podstatný hlas divadelního undergroundu, který ve svých řadách má výrazné umělce dneška.

HODNOCENÍ LN **** Louis-Ferdinand Céline: Skočná

Dramatizace: Miroslav Bambušek a Jan Horák Režie: Miroslav Bambušek Hudba: Petr Kofroň Výprava: Jana Preková, Tom Sorel MeetFactory Premiéra: 24. 5.

Autor:

Velký test samotestů na covid: lépe fungují výtěrové, některé neodhalí nic

Premium Ještě před dvěma lety znamenaly dvě čárky na testu, že se budou chystat křtiny, delta byly americké aerolinky, gama...

Nečekaný příbuzenský vztah. Vévodkyně Kate a Meghan pojí krev Přemyslovců

Premium Učebnice mluví jasně. Přemyslovci vymřeli po meči v roce 1306, kdy byl mladičký král Václav III. zákeřně zavražděn...

Češi investují do kryptoměn ve velkém. Stát řeší, jak je přinutit přiznat zisky

Premium Ještě nedávno byly virtuální měny jako bitcoin investicí především pro lidi, kteří chtěli experimentovat a nebáli se...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!