To, že je ve školství obrovský nedostatek učitelů, si teď uvědomilo i ministerstvo školství a chce to změnit. Do konce roku chce proto představit nový projekt, který by měl do školství přilákat víc mužů. „Chceme také udělat popis a analýzu genderové nevyváženosti v personálním zajištění ve vzdělávání,“ řekl Dušan Lužný, náměstek ministra Ondřeje Lišky.
Vzniknout by měla i úplně první analýza, porovnávající kolik procent mužů a žen pracuje ve vedoucích pozicích na základních školách a jaké jsou rozdíly v příjmech mužů a žen na stejných pozicích.
Pokračování na straně 3
Dokončení ze strany 1
V současné době totiž základní školy údaj, zda je ve vedení ředitel či ředitelka, uvádět nemusejí.
„Po takovéto analýze voláme již několik let. Je dobře, že konečně vznikne, alespoň se ukáže na velké rozdíly mezi řediteli a ředitelkami,“ řekla Irena Smetáčková z katedry pedagogické a školní psychologie Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy.
Ta je také autorkou zatím poslední Stínové zprávy v oblastech rovných příležitostí mužů a žen ve školství. V té poukazuje na nedostatky rovných příležitostí ve školách. „Ministr Ondřej Liška považuje rovné příležitosti za jednu ze svých hlavních priorit. Je pravda, že se něco málo už ze strany ministerstva děje, ale zatím toho moc není,“ myslí si Smetáčková. Problém je například v tom, aby učitelé už od mateřských škol neučili děti podle zažitých stereotypů. „Takovým stereotypem je například i to, že s dítětem musí na rodičovské zůstat jen žena. Nebo že kluci jsou vynikající ředitelé firem a holky úžasné kadeřnice,“ vysvětlila pedagožka zabývající se genderem Anna Babanová.
Školy sice už musejí používat učebnice, které neobsahují genderové stereotypy, ale samotní pedagogové zatím takto učit příliš neumějí. „Problém je ale už na pedagogických fakultách. Součástí studia ještě nejsou přednášky a semináře o genderově citlivém učení a bohužel nejsou ani lidé, kteří by to učit uměli,“ dodala Irena Smetáčková. Na fakultách funguje zatím jen pár seminářů, které ale mohou zájemci navštěvovat dobrovolně.
I to chce ale ministr Liška změnit a dokonce přiznává, že problematika rovných příležitostí ve školství byla dlouhodobě podceňována. Jeho ministerstvo proto připravuje školení v genderové problematice. „Začneme od školení osob v řídících funkcích. Pomáhat by nám v tom měly neziskové organizace,“ říká náměstek ministra Dušan Lužný. V plánu je také velký genderový audit ministerstva a všech jeho organizací.
Tabulka
Ženy a muži
ve školství
Učitelé ve školách:
mateřské školky 0,6 %
základní školy 27 %
1. stupeň základních škol 5 %
2. stupeň základních škol 25 %
střední školy 45 %
gymnázia 34 %
střední odborné školy 41 %
střední odb. učiliště 54 %
Ředitelé ve školách:
základní školy - údaj
neexistuje, školy ho neuvádějí
střední školy 64 %
gymnázia 62 %
střední odborné školy 59 %
střední odb. učiliště 70 %
Neexistují celková data
o počtech ředitelů a ředitelek
základních škol. Nedávný
průzkum v Olomouckém kraji
ukázal, že na zdejších školách
je na pozicích ředitele 8x víc
mužů, než jich je
v pedagogickém sboru.
Údaje o učitelích a ředitelích jsou
z roku 2004