Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

Muzikál Sliby chyby zachránilo komorní pojetí

Česko

Divadlu, které se ve svém repertoáru nemůže pochlubit muzikálem, jako by snad hrozila návštěvnická krize, a proto je třeba ho nalézt za každou cenu. Z tohoto hlediska je volba titulu Sliby chyby pro Divadlo pod Palmovkou určitě správná. Jde o dílko komornějšího rázu, do jisté míry „uzpívatelné“ i pro činoherní soubor, pod scénářem je podepsán solidní americký rutinér Neil Simon a předlohou byl pětioscarový film Billyho Wildera Byt.

A v tom je právě kámen úrazu. Wilder vytvořil romantickou komedii, která se postupně mění až v drama, v němž se vedle komických scén objevují i dost hořké podtóny. Přestože program tvrdí něco jiného, Wilderovi jistě nešlo o nějakou společenskou kritiku, ale o (v dobrém slova smyslu) „lidový“ film, který se dotkne bránice i srdcí diváků.

Atmosféra doby se zde ovšem nemohla neodrazit, a to i se svou odlidštěností, pro niž je velká pojišťovací společnost symbolem, stejně jako promiskuitní šéfovský kolotoč roztočený v půjčovaném bytě malého úředníčka, nepodařeného kariéristy Chucka. Tím více však vynikne nejednoduché citové sbližování hlavních hrdinů, Chucka a Fran, které končí nesentimentálním happy endem. A když k tomu připočteme výkony Jacka Lemmona a Shirley McLainové, není se počtu Oscarů co divit.

Hollywoodštější než film

Snímek, který zaznamenal mimořádný divácký úspěch, bohužel nedal spát (jako v mnoha jiných případech) broadwayským producentům. Scénáře se chopil Neil Simon a připsal Chuckovi poněkud trapné snové scény a protivné, stereotypní promluvy do publika, které měly zřejmě podtrhnout divadelnost příběhu. Hudba Burta Bacharacha možná uchvacuje muzikálové specialisty, ale její líbivost je místy nesnesitelná svou jalovostí a prázdnotou. A nic na tom nemění žánrová pestrost nebo poučenost vážnou hudbou. Paradoxně je tak muzikál v pravém slova smyslu „hollywoodštější“ než sám film. Naštěstí režisér Zdeněk Černín zvolil komorní a civilnější podobu inscenace, kterou proložil pouze několika excentrickými scénami (např. vánoční večírek nebo výstup Marge). V prvním premiérovém obsazení vsadil na „obyčejnost“ představitelů Chucka a Fran, Radka Zimy a Barbory Valentové. Zima je úspěšnější zvláště v hudební složce role a v komických momentech, ale emocionálnější poloha u něj nepůsobí zrovna přesvědčivě. Ta naopak vychází beze zbytku Valentové, která tak má největší podíl na tom, že závěr muzikálu nevyznívá přeslazeně. René Přibil jako ředitel Sheldrake sice trochu zápasí s pěveckou nejistotou, ale daří se mu postavu zbytečně nekarikovat. Trefné charakteristiky kvarteta příležitostných uživatelů Chuckova bytu pak vytvořili Jiří Havel, Karel Vlček, Ivo Kubečka a Luděk Nešleha. Nejvýraznější výkon má však bezesporu na kontě Jitka Sedláčková jako temperamentní Marge MacDougallová. Ideálně spojuje hereckou i pěveckou část role, hraje s obrovskou energií, ale nikdy nesklouzne do laciné exhibice. Na hudebním nastudování muzikálu má svůj neodmyslitelný podíl Irena Pluháčková a s kancelářským prostředím si dobře poradil i choreograf Libor Vaculík (jen úvodní scéna s kalkulačkami snad až příliš připomíná Producenty). Pro diváky, kteří neviděli Wilderův Byt, tak na Palmovce zřejmě jeho muzikálová adaptace nebude chybou. Ostatně úspěch na premiéře byl bouřlivý.

***

HODNOCENÍ LN ***

Sliby chyby Neil Simon podle filmu The Apartment Billy Wildera a I. A. L. Diamonda Hudba: Burt Bacharach Texty písní: Hal David Režie a inscenační úprava: Zdeněk Černín Překlad libreta: Ivo T. Havlů Překlad písní: Jiří Josek Scéna: Jan Dušek Kostýmy: Lucie Morávková Divadlo pod Palmovkou Premiéra 26. a 27. října 2007

Autor:

Velvyslanectví Thajského království
Political, Cultural and Economic Affairs Assistant

Velvyslanectví Thajského království
Praha
nabízený plat: 34 310 - 39 458 Kč