Pondělí 29. dubna 2024, svátek má Robert
130 let

Lidovky.cz

Muzikanti v žoldu Coca-Coly

Česko

PRAHA/LONDÝN Pouliční hudebníci v londýnském metru nejsou žádnou novinkou. Jejich produkce se však přesto může stát pro mnohé cestující v předvánočním čase překvapením. Až dosud totiž nezávislí muzikanti hráli produkci dle vlastního výběru. To se ale již koncem listopadu s největší pravděpodobností změní.

Společnost Coca-Cola oznámila, že bude sponzorovat hudebníky, kteří do svého repertoáru hraného v metru zařadí i písničku Holidays Are Coming, propagující právě kokakolu. Společnost zdůraznila, že na hudebníky nebude vyvíjet nátlak a jejich zapojení do reklamní kampaně bude dobrovolné. Coca-Cola zatím nezveřejnila, kolik si mohou muzikanti za propagaci oblíbených nápojů vydělat.

Účast „nezávislých“ muzikantů v reklamní kampani vyvolává rozporuplné reakce. Firma Coca-Cola vnímá akci jako příležitost oslovit veřejnost neotřelou formou. Někteří z hudebníků zase cítí příležitost zajímavého vánočního přivýdělku. Avšak jsou i tací, kteří proti této formě reklamní kampaně protestují.

„Když budete muzikantům mávat před nosem bankovkami, sáhnou po nich. Ti lidé potřebují peníze,“ uvedl pro britský zpravodajský server BBC hráč na harfu Peter Murphy, který si sám v metru hraním na hudební nástroj přivydělává. Společnost Coca-Cola podle něj muzikanty zneužívá.

„Jestliže k tomu skutečně dojde, pouliční muzikanti se stanou loutkami kapitalistů, kteří vydělávají víc než oni... to je vykořisťování,“ naříká Murphy.

Reklama po vzoru Ameriky Přestože zapojení „nezávislých“ pouličních muzikantů do reklamy vypadá neobvykle, Coca-Cola ani londýnské metro nebudou v této oblasti průkopníky. Na podobnou kampaň již například vsadila společnost Unilever. V několika městech ve Spojených státech spustila v září reklamní kampaň na propagaci pánského deodorantu Axe Instinct. Pro tento účel vybrala prostřednictvím sociálních sítí MySpace a CraigsList dvacet pouličních muzikantů a kapel.

Za honorář ve výši jednoho tisíce dolarů zařazují muzikanti do své produkce i reklamní song na deodorant. Navíc na obaly od nástrojů či reproduktory umísťují reklamní logo Axe Instinct a také přijali několik vzorků deodorantu, které zdarma rozdávají kolemjdoucím. Tato kampaň, která bude trvat až do konce roku, probíhá například i v newyorském metru.

Inspirací pro reklamu je také šíření virů Reklamní kampaně s využitím „nezávislých“ pouličních muzikantů jsou založené na podobném principu, jakým se šíří například viry, upozorňuje Kirk Hullis, ředitel americké mediální agentury Rubber Republic. Spočívají v tom, že lidé se sami zapojují do šíření reklamního sdělení, a to nejen fyzicky, jako v případě pouličních hudebníků, ale převážně prostřednictvím internetových sociálních sítí. Reklamní sdělení se tak šíří podobně jako viry, tedy prostřednictvím lidských kontaktů. Jeho výhodou je podle Hullise zejména to, že náklady na reklamní kampaně tohoto typu jsou poměrně nízké.

Účinnost „virového“ marketingu potvrdila již před časem reklamní kampaň britské čokoládovny Cadbury, která v létě 2007 natočila půlminutový televizní klip, ve kterém na bubny v písni In The Air Tonight nehrál její autor Phil Collins, nýbrž gorila. Krátce po svém zveřejnění se klip dostal na největší internetový portál pro sdílení videa, na YouTube, a během jednoho týdne ho shlédlo přes 500 tisíc lidí. V následujících dvou měsících byl pak klip přehrán více jak šestmilionkrát a pronikl i na další portály.

Důležitým motivem reklamních akcí typu té, kterou Coca-Cola chystá v londýnském metru, je odlišit se od konkurence, říká Hullis. „Společnosti se snaží o inovace i na poli reklamy,“ řekl Hullis.

Autor:

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...