Středa 15. května 2024, svátek má Žofie
130 let

Lidovky.cz

My se nezměníme, říká studie

Česko

Změnila finanční krize opravdu nějak spotřební chování lidí v Česku? Nová reklamní studie naznačuje, že tolik ne. Lidé jsou sice svolní ke krátkodobým změnám, ale dlouhodobě, či dokonce trvale své zvyky změnit odmítají.

PRAHA Cigarety ani alkohol si nadále neodříkáme. Pokud jezdíme převážně autem, nevyměnili jsme ho za hromadnou dopravu. Omezujeme ale nákupy na úvěr a více spoříme. Tak vypadá česká populace podle výzkumu agentury Mather Communications.

„Během první poloviny letošního roku se objevila řada komentářů na téma odklon domácností od konzumního stylu. Všechny měly společné pevné přesvědčení autorů, že současná ekonomická recese má jeden pozitivní vliv - konzum, který nás doprovázel poslední desítky let, je již za svým zenitem a stále víc spotřebitelů se vrací k takzvaným základním životním hodnotám. Nikde jsme však neobjevili, zda se to skutečně děje,“ říká Ondřej Obluk, ředitel Mather Communications. Tato agentura se dotázala marketingových šéfů 300 významných českých firem, které patří mezi největší zadavatele reklamy u nás, co si o tom myslí.

Konzumu se nevzdáme „Došli jsme k tomu, že konzumní styl nám už je natolik vlastní, že lidé nejsou ochotni se ho vzdát,“ konstatuje Obluk. „Z průzkumu vyplynul jednoznačný obrázek, že lidé jsou ochotni krátkodobě omezit spotřebu zbytného zboží (s tím, že si ho pořídí později), ale nejsou svolní dělat zásadní a dlouhodobé změny: například hledat si levnější bydlení či druhou práci, investovat víc do osobního vzdělání a podobně. Pozitivní na tom může být to, že lidem možná nepřipadají takové změny nutné, protože čekají, že krize skončí.“

Tři čtvrtiny odpovídajících se tak domnívají, že současná situace nenutí zaměstnance hledat si ke stálému pracovnímu úvazku ještě další práci. Na druhou stranu většina respondentů (81 %), kteří jsou na řídících pozicích, zastává názor, že zaměstnanci jsou ochotni pracovat za sníženou mzdu, než aby ztratili práci. Celkem 74 % prozatím neomezilo spotřebu pochutin, jako například alkoholu, cigaret nebo brambůrků, tři čtvrtiny jezdí stále ve stejné míře individuální dopravou, pouze čtvrtina připustila, že nyní častěji volí různé druhy hromadné dopravy.

Život na dluh? Snad končí Napjatá ekonomická situace se naopak projevila v oblasti úvěrů a nákupů na splátky. Zatímco v posledních letech už začínali odborníci upozorňovat na to, že zadluženost českých domácností roste, výzkum Mather nyní ukazuje, že alespoň marketingoví odborníci očekávají u svých zákazníků omezení nákupů na úvěr (předpokládá jej 78 procent dotázaných). Celých 83 %, předpokládá i vyšší míru spoření.

Pokud jde o deklarovaný přístup marketérů k reklamě, dal by se možná shrnout slovy: Všichni lžou. „Jen desetina dotázaných potvrzuje, že se ve své reklamě soustředí na cenu, ale když se podíváte na reálné kampaně, je otázka, zda je tomu tak doopravdy,“ říká Obluk. „Na druhou stranu je pravda, že se většina marketérů dnes snaží zdůrazňovat funkční atributy svých výrobků a služeb, protože na funkčnost dnes spotřebitelé kladou větší důraz než na prestiž značky.“ Historie se opakuje Podle ředitele výzkumné firmy Opinion Window Ladislava Köppla nejde o nic tak nového. „Je to doklad tempa, s nímž se marketingoví specialisté českých firem dovedou vrátit k základům, které jim zprostředkovala jejich výchova v běžných českých rodinách. Spotřebitelé v jejich očích: méně nákupů na úvěr, sklon ke spořivosti, náhlá vnímavost vůči funkčním parametrům výrobků a současně neochota rezignovat na konzumní styl života, to všechno nápadně připomíná spotřební strategii starších věkových skupin,“ uvádí Köppl. Podle něj se český spotřebitel kouzla spotřebního života nevzdá. „Čekal na ně víc než dlouho a celou tu dobu se učil, jak z mála získat co nejvíc. Získaná schopnost improvizace se neztratila. Pro globální firmy to patrně bude znamenat větší nutnost respektování lokální kultury spotřeby,“ uzavírá Köppl.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!