Společnost Media Derivatives se sídlem v Arizoně na jihozápadě Spojených států již na začátku dubna očekávala svolení americké Komise pro termínové obchodování s komoditami (CFTC), státního úřadu dohlížejícího na obchodování s termínovanými kontrakty, aby mohla otevřít nový trh s názvem Trend Exchange. Oznámení rozhodnutí bylo z 9. dubna odloženo na 16. dubna.
Pokud ho získá, stane se v USA „prvním (regulovaným) trhem“, který nabízí finanční produkty postavené na celkových tržbách filmu v pokladnách amerických kin, chlubí se společnost v prohlášení.
Její zakladatel a generální ředitel Robert Swagger tvrdí, že platforma umožní „přenášet nemalá finanční rizika spojená s velkou filmovou produkcí“, a to podle modelu produktů umožňujících zemědělcům zajistit budoucí odkup své úrody obchodováním s termínovanými kontrakty o výnosech kukuřice nebo pšenice.
Konkrétně to znamená, že investoři budou moci v období ohraničeném premiérou snímků nakoupit tituly podle toho, jak vysoké budou odhadovat jejich tržby v kinech, a hromadit zisk nebo ztráty v závislosti na skutečných číslech po uvedení do kin.
Také významná makléřská společnost Cantor Fitzgerald & Co. se uchází o to, aby mohla spustit platformu, kde by kontrakty zahájily kótování půl roku před uvedením snímku do kin a vypršely o měsíc později.
Cantor by se měl o rozhodnutí CFTC dozvědět 20. dubna, jen krátce před uvedením letních velkorozpočtových filmů, jako je Iron Man 2, který by se v USA měl začít promítat 7. května.
„Počet lidí, kteří každý rok dorazí do kin a udělají si o filmech názor, jde do desítek milionů,“ uvádí v prohlášení prezident burzy Cantor Exchange Richard Jacobs, aby vysvětlil zájem společnosti o tento druh produktu, který by měl nalákat širokou škálu investorů. Argumenty obou společností producenty jasně nepřesvědčily.
Americká filmová asociace (MPAA), hájící zájmy velkých hollywoodských studií, která ji kontrolují, v projektu nevidí nic jiného než „ekonomický ekvivalent legálního sázení na tržby filmů“.
„Termínované kontrakty o filmech jednoduše umožní veřejnosti sázet na kasovní úspěch filmů,“ napsala CFTC asociace v dopise datovaném 23. března a požádala dozorčí úřad, aby tyto produkty zakázal. Producenti se obávají možného zneužití vnitřních informací vzhledem k množství angažovaných aktérů: producentů, ale také sítí kin, bank, investorů, reklamních společností, společností na průzkum mínění nebo diváků zkušebních projekcí. Spatřit film dřív než zbytek světa nebo znát rozpočet na reklamu, to a další prvky by podle studií mohly ovlivnit prognózy tržeb.
Komise CFTC měla původně s hodnocením žádosti skončit v pátek 2. dubna poté, co toto období již prodloužila.