Sobota 4. května 2024, svátek má Květoslav
130 let

Lidovky.cz

Mýto ohrožuje malé dopravce z Česka

Česko

Slovenský mýtný systém již od počátku čelí chaosu a často kolabuje. To se dopravním firmám řádně prodraží

PRAHA Potíže se slovenským mýtem už začínají zle pociťovat na svých účtech české dopravní firmy. Desítky těch menších, s pěti a méně auty, už doslova bojují o život. A to i ty, které si včas zařídily potřebnou registraci, a nemusí tedy stát v dlouhých několikakilometrových frontách na hranicích se Slovenskem. Potíž je v tom, že celý slovenský mýtný systém, zavedený od prvního ledna, často kolabuje a dopravci pak za mýto platí víc, než skutečně projedou. A to je pro malé dopravce smrtící.

„U těch nejmenších českých přepravců je možné, že je zavedení mýta na Slovensku položí,“ potvrzuje nebezpečí generální tajemník Sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia Martin Špryňar.

Podle jeho slov je v tuzemsku zhruba 50 až 60 tisíc dopravních firem, z toho je asi 80 procent právě těch malých. A mnohé z nich mají časté obchodní vazby na slovenský trh.

Spolumajitel menší tuzemské přepravní firmy V. H. TRANS-CZ Jiří Zach z Čerčan potvrzuje, že ho nově zavedené slovenské mýto stojí příliš mnoho peněz navíc. „Když pojedu na Košice, tak dřív mě stála dálniční známka 250 korun, nyní mě cesta tam na mýtu stojí asi 950 korun,“ postěžoval si Zach. Navíc podle něj není vůbec jasné, které silnice na Slovensku jsou zpoplatněny a které ne.

Elektronický výběr mýta pro vozidla nad 3,5 tuny platí na Slovensku od 1. ledna. Platit se musí za jízdu na dálnicích, rychlostních silnicích a po vybraných úsecích silnic první třídy.

Od počátku čelí slovenské orgány obří kritice za to, že celý systém není řádně připraven. Dopravci, i ti slovenští, si stěžují na špatnou komunikaci s provozovatelem mýtného systému. „Provozovatel elektronického mýtného systému, společnost SkyToll, je již od rána skoupá na slovo. Nekomunikují, neberou telefony,“ popsal včera situaci generální ředitel společnosti CS Cargo Slovakia Peter Zboran.

Mnozí dopravci navíc organizují protesty proti mýtu přímo na vozovkách. Několik desítek kamionů včera například zablokovalo jednu z důležitých silnic přímo v hlavním městě Bratislavě. „Bylo by lepší, kdyby bylo mýto aspoň o půl roku odloženo, aby byly vyřešeny provozní problémy, které způsobují takový chaos,“ uvedl k tomu šéf Česmadu Špryňar.

Velké české přepravní firmy se zatím dokážou s kritickou situací vyrovnat. Tuzemská přepravní jednička CS Cargo to řeší dočasnou změnou trasy některých kamionů. „Čistě tranzitní přeprava přes Slovensko pro nás činí zhruba 3,5 procenta, přičemž 20 procent z toho řešíme alternativně a snažíme se vozidla odklonit,“ řekl generální ředitel logistického holdingu CS Cargo Jiří Zrůst. Podle něj je to dočasný stav, ale pokud se situace na Slovensku v blízké době nezlepší, hrozí, že toto procento poroste.

„Stahovat z trhu se však neplánujeme, ale v některých segmentech a aktivitách částečný útlum nevylučujeme,“ uzavřel Zrůst.

***

Slovenská mýtná policie v akci Pokuty za víc než milion korun

Mýtná policie na Slovensku uložila během prvních šesti dnů fungování elektronického výběru mýta pokuty v celkové výši 46 340 eur (asi 1,22 milionu Kč). Ve většině případů provinilcům chyběly palubní jednotky, bez nichž nesmějí jezdit po zpoplatněných silnicích. Policie může za přestupek na místě uložit pokutu do 1655 eur (asi 43 600 korun). Slovenští policisté prý zatím nemuseli použít donucovací prostředky vůči žádné osobě.

Autor: