Neděle 28. dubna 2024, svátek má Vlastislav
130 let

Lidovky.cz

Mýto zdraží. Dopravci také

Česko

Zdražení měla přepravcům kompenzovat smlouva s ministrem dopravy. Firmy přesto zdraží

PRAHA Mýtné pro kamiony v Česku od ledna zdraží o čtvrtinu, o rok později o další čtvrtinu.

Ministr dopravy Vít Bárta proto podepsal se sdružením dopravců dohodu, která by měla firmám zdražení mýta vynahradit. Přesto dopravci tvrdí, že vyšší sazby je přinutí zdražovat, což bude mít dopad na zákazníky.

Bárta chce, aby dopravci zachovali stávající ceny za dopravu, za to jim slíbil náhrady ve výši 300 milionů korun a různé slevy. Jedním z hlavních opatření je zvýhodnění provozu ekologicky šetrnějších vozidel prostřednictvím nového, levnějšího tarifu pro emisní třídu Euro 5. Snížení sazeb by se pak měly od září 2011 dočkat autobusy, což má za cíl podpořit využívání hromadné dopravy.

Od ledna pak dopravci budou moci získat i množstevní slevy. Nevládní organizace Centrum pro efektivní dopravu však toto opatření považuje za absurdní, protože bude paradoxně sloužit jako motivace k co největšímu využití kamionů.

Dalším kompromisem je úprava zvýšených pátečních sazeb mýtného. Pro vozidla se třemi a více nápravami se mělo mýtné navýšit původně o polovinu, zdraží však „jen“ o 40 procent.

Ministerstvo dopravy a dopravci navíc do konce roku připraví materiál, který zavede podporu dopravcům ve výši 300 milionů korun na tréninkové a další projekty. „Poprvé v historii dáváme takový objem financí do zvýšení konkurenceschopnosti Česmadu,“ řekl Bárta při podpisu smlouvy. Bude však prý „ostražitě sledovat“, jestli zdražení mýta nepřenesou dopravci na zákazníky.

To však dopravci považují za nemožné. „Všichni členové Česmadu, kterých je přes dva tisíce, budou zvyšovat ceny, aby se udrželi při životě. My jim v tom nemůžeme zabránit,“ řekl LN generální tajemník sdružení Martin Špryňar. Ačkoli Bárta hrozí, že smlouvu zreviduje, pokud k navýšení cen dojde, dopravci si stojí na svém, že je to nevyhnutelné. Špryňar navíc zpochybňuje i třistamilionovou podporu. „Nejde vlastně o dotaci, ale o splátku starších dluhů,“ tvrdí. Plovoucí mýto Dalším bodem, na kterém se dopravci s Bártou neshodnou, je způsob, jakým chce regulovat dopravu. V průběhu příštího roku má ministerstvo dopravy v plánu ověřit možnosti regulace pomocí časové změny mýtného. Pilotní projekt takzvaného plovoucího mýta chce vyzkoušet na jedné z nejrizikovějších komunikací, silnici z Ostravy na slovenské hranice.

To znamená, že nákladní auta budou na silnici platit vyšší sazby v dopolední a odpolední špičce, kdy lidé jezdí do práce. Pokud se to osvědčí, může se podle Bárty tento způsob rozlišení sazeb rozšířit od ledna 2012 i na další přetížené silnice. „Diferenciace sazeb mýtného nemůže mít regulační funkci, dopravci stejně budou jezdit tak, jak zákazník potřebuje,“ argumentuje Špryňar.

Spor o levnější naftu Další návrh, se kterým ministr Bárta přišel, je snížení spotřební daně z motorové nafty o dvě koruny padesát. Návrh prý budou prosazovat poslanci za Věci veřejné. Snížení daně považují poslanci za prorůstové opatření, které povzbudí poptávku po naftě a navýší příjmy státního rozpočtu až o 1,64 miliardy korun. Faktem je, že řidiči kamionů umí projet drahé Česko bez načerpání.

Ministerstvo financí s poklesem daně nesouhlasí. Daň nižší o 2,50 by prý podle Kalouska znamenala minimálně patnáctimiliardový výpadek příjmů státního rozpočtu.

Tabulka

Mýto na českýCh dálniCíCh

Ceny za kilometr pro kamiony

nad 12 tun, podle emisních tříd

Do EURO 2 včetně

podle náprav 2 3 4 a více

2010 2,26 3,63 5,30

2011 2,83 4,54 6,63

Od EURO 3 (a 4 od 2011) včetně

2010 1,67 2,85 4,12

2011 2,09 3,56 5,15

Od EURO 5 včetně

2011 1,67 2,85 4,12

dosud bylo za letošní rok vybráno

5,54 miliardy korun,

tedy stejně jako za celý loňský rok

za celý rok se odhaduje výběr

mýta ve výši

6,5 miliardy korun

zvýšení mýtného vynese v příštím roce

1,2 miliardy navíc

(po odečtení podpory dopravcům ve výši

300 milionů korun).

Zdroj: ministerstvo dopravy

Autor:

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...