Pátek 3. května 2024, svátek má Alexej
130 let

Lidovky.cz

Na břehu tallinnského rybníka

Česko

Sobotní udílení Cen Evropské filmové akademie potvrdilo pocit, že se toho letos na starém kontinentě mnoho neurodilo. Vítězem je Polanského milý, ale nijak zásadní film Muž ve stínu.

Ceny Evropské filmové akademie se letos udělovaly potřiadvacáté - tentokrát v zasněženém estonském Tallinnu. Výsledky byly nepřekvapivé: filmem roku a snímkem s nejvíce trofejemi se stal podle očekávání komediální thriller Romana Polanského Muž ve stínu, který měl i nejvíce nominací. Získal také sošky za režii, scénář, mužský herecký výkon, výpravu a hudbu.

Klíčoví aktéři si pro své ceny nepřišli. Polanski nemá s přebíráním cen v zahraničí nejlepší zkušenosti (loni byl za dávný delikt zatčen cestou na festival v Curychu, kde měl dostat ocenění za celoživotní dílo). Ceremoniál proto sledoval s pobaveným úsměvem a v domácím oblečení přes internetový protokol Skype. Ewan Gregor pak za sošku pro nejlepšího herce poděkoval prostřednictvím videovzkazu z Thajska, kde natáčí. Pro ocenění za ženský herecký výkon nedorazila ani Sylvie Testudová, excelující v dramatu Lurdy; poslala za sebe dopis.

V kategorii hudby měla svého jediného zástupce i Česká republika - Aleše Březinu za muziku ke Kawasakiho růži. S kompozicemi k Muži ve stínu však zvítězil Alexandre Desplat. „Zklamaný nejsem ani v nejmenším, pro mě bylo obrovské překvapení být vůbec nominovaný za hudbu, která je tak nenápadná a provázaná s dějem jako ta v Kawasakiho růži,“ řekl Březina. „A nemůžu být ani zaskočený, když byl nominovaný i Desplat -skladatel, který svým významem Evropu v posledních dvaceti letech daleko přesahuje a je jedním z nejlepších ve svém oboru. Moje šance na vítězství v téhle konkurenci byla jako šance estonského basketbalového týmu proti národnímu,“ řekl skladatel.

Nejlepším evropským kameramanem roku 2010 se stal Izraelec Giora Bejach, jenž film Libanon vypráví pomocí pohledu z nitra tanku. Za střih byli oceněni Luc Barnier a Marion Monnier, kteří spolupracovali na dramatu Carlos, životopisu titulního teroristy. Za nejlepší animovaný film byl vyhlášen půvabný Iluzionista Sylvaina Chometa. Sošku za nejlepší výpravu předal herec Kryštof Hádek se svou kolegyní z cen Shooting Star Pihlou Viitalou.

Cenu diváků získal v nijak spektakulární konkurenci Belgičan Jaco van Dormael s vizuálně opulentní sci-fiPan Nikdo. Mezi dokumenty triumfovala Nostalgie po světle; režisér Patricio Guzmán se v ní ohlíží za Pinochetovým režimem v Chile, jehož obětem cenu také věnoval. Z krátkých filmů zvítězil výtečný polský titul Hanoj - Varšava, týkající se ilegální imigrace. Dojatá režisérka Katarzyna Klimkiewiczová poděkovala půvabně emotivním projevem. Emocemi se na pódiu pochopitelně nešetřilo, ale když dva dělají totéž... Režisér a prezident Evropské filmové akademie Wim Wenders, oblečený do svých oblíbených kalhot s červenými lampasy, předal ocenění za celoživotní dílo herci Brunu Ganzovi s krásným a důstojným projevem, reflektujícím dějiny kinematografie. Ganz se dočkal potlesku vestoje a zavzpomínal na pěstní potyčku s Dennisem Hopperem na natáčení Wendersova Amerického přítele. Zato Juliette Binocheová proměnila udílení ceny za evropský přínos světové kinematografii viditelně pohnutému skladateli Gabrieli Yaredovi v rozbahněný nadkýč.

***

CENY Z TALLINNU Nejlepší film - Muž ve stínu Nejlepší režie - Roman Polanski (Muž ve stínu) Nejlepší scénář - Robert Harris a Roman Polanski (Muž ve stínu) Nejlepší herečka - Sylvie Testudová (Lurdy) Nejlepší herec - Ewan McGregor (Muž ve stínu) Nejlepší kamera - Giora Bejach (Libanon) Nejlepší střih - Luc Barnier a Marion Monnier (Carlos) Nejlepší výprava - Albrecht Konrad (Muž ve stínu) Nejlepší hudba - Alexandre Desplat (Muž ve stínu) Evropský objev/Cena Fipresci - Libanon Nejlepší dokument - Nostalgie po světle Nejlepší animovaný film - Iluzionista Cena za celoživotní dílo - herec Bruno Ganz Cena za evropský přínos světovému filmu - skladatel Gabriel Yared Cena diváků - Pan nikdo

Autor: