CO JSOU GENERIKA?Generika jsou ekvivalenty originálních léčivých přípravků, které mohou přijít na trh po vypršení jejich patentové ochrany. Obsahují stejnou účinnou látku, odpovídají stejným náročným pravidlům při vývoji, výrobě a posuzování bezpečnosti a mají stejnou kvalitu, bezpečnost a účinnost jako originální značkové léky. |
Velké farmaceutické firmy se totiž obávají, že prodej tzv. generik neboli levnějších, ale často stejně účinných neoriginálních léků jim způsobí citelné ztráty.
Generika totiž může na rozdíl od originálu vyrábět kterákoli firma a stát se nevzdává myšlenky na podporu právě těchto levnějších náhražek originálů.
Lékárny zatím nemají povinnost levnější léky zákazníkům nabízet, což ještě v létě navrhoval sám ministr zdravotnictví Leoš Heger. Myšlenky se však chopil šéf zdravotního výboru ve sněmovně Boris Šťastný (ODS). Ten chce zákonem lékařům přikázat, aby na recepty předepisovali pouze účinnou látku, nikoli přímo název léku. Tím by výrobce generik zvýhodnil. Přestože norma zatím neplatí, výrobci se na to i tak s předstihem chystají.
Anketa
Co je pro vás rozhodující při nákupu léčiv?
„Velká část investic výrobců léků teď padne na reklamu, marketing a propagaci. Musíme naše léky zviditelnit, aby v rostoucí konkurenci obstály,“ řekl LN zdroj z velké farmaceutické firmy, který si nepřál být jmenován. I reklamní agentury potvrzují, že výrobci medikamentů začali ve velkém investovat do kampaní v médiích. „Odhaduji, že meziroční nárůst investic do reklamy se u nich pohybuje mezi deseti až dvaceti procenty,“ řekl LN Roman Němec, šéf agentury IDEAS Advertising. Podle dalšího průzkumu přibyly výrazně náklady na reklamu již v prvním pololetí.
Poptávku po levnějších lécích cítí i sami lékárníci. Češi si o ně sami říkají. „Ptají se, zda k jejich léku existuje levnější varianta,“ potvrzuje lékárnice z pražského Smíchova.
CO ZABERE NA CHŘIPKULéky, které jsou levnější, ale přesto stejně účinné.
|
Se slovy lékárnice souhlasí i šéf České lékárnické komory Stanislav Havlíček. „Návrh poslance Šťastného může znovu upozornit pacienty na možnost získat po poradě v lékárně ‚stejný‘ lék s nižším doplatkem,“ uvedl Havlíček. Výrobci léků obavy z odlivu zákazníků za levnějšími neznačkovými léky nepřiznávají. Mají pro ně ale pádný důvod.
Řada léků, kterým vyprší patentová ochrana, je pro farmaceutické firmy klíčová. Už v listopadu to potká například společnost Pfizer a její lék Lipitor, který lidé užívají na vysoký cholesterol. Podle časopisu Forbes jde o nejvýnosnější lék na světě, který jen za loňský rok vydělal v přepočtu 148 miliard korun. Během příštího roku vyprší ochrana lékům, které v souhrnu vydělávají ročně okolo 345 miliard. Firmy zaměřující se na výrobu generik jsou si příležitosti vědomy a nenechají si ji utéct.
ČTĚTE TAKÉ: |
To potvrzuje například tuzemská Zentiva, která se na výrobu generik specializuje. „Systematicky sledujeme každou příležitost, jak poskytnout po vypršení patentu originálního léku kvalitní generický lék za přijatelnou cenu,“ řekla LN Eva Kodýtková, generální ředitelka Zentivy.