Sobota 27. dubna 2024, svátek má Jaroslav
130 let

Lidovky.cz

Na českém webu zatím Aukro vítězí

Česko

První aukční web se v Česku objevil překvapivě dávno. Ještě v internetovém pravěku si úspěchu eBay povšiml Ladislav Zajíček a v rámci časopisu Bajt spustil „První interaktivní aukce“. O aukce ale mezi uživateli žádný velký zájem nebyl.

V roce 1999 přišel Computer Press s aukčním serverem na lukrativní doméně Aukce.cz a začal do něj hnát návštěvníky ze svých webů.

Chvíli se to dařilo, ale následnou restrukturalizaci Aukce.cz nepřežila.

Teprve v roce 2003 se na scéně objevuje Aukro.cz. Jeho záměr je od počátku jasný: soustředí se na dohody se silnými hráči a v podstatě s kýmkoliv, kdo může dodávat nějakou návštěvnost. Marketingový program Aukra s placením za přivedené uživatele se stává mezi českými webmastery bažícími po zpeněžení svých webů oblíbenou přestupnou stanicí před příchodem počeštěného reklamního systému AdSense. A pravda je, že ačkoliv Aukro se nikdy nedohodlo se skutečnými leadery jako Seznam, právě důslednou realizací marketingových programů a partnerstvím s mnoha menšími weby se mu nakonec podařilo dostat se na pozici jasné jedničky „internetových blešáren“.

Následně přichází iKup.cz, od počátku se silnou podporou médií kolem MediaCopu - jak Týden, tak tehdejší Nedělní svět přitáhnou řadu uživatelů, ale na Aukro to nestačí.

Posledním zajímavějším projektem je Odklepnuto.cz, které z části vyrostlo na vlně protestu uživatelů proti zvyšování poplatků na Aukru, částečně na důsledně převzaté marketingové strategii.

Podle množství nabízených položek jde o větší aukci, podle informací na webu je denní návštěvnost cca 30 000 uživatelů, tedy zhruba pětinová oproti Aukro.cz.

Tím ovšem trh „hrabáren“ nekončí, v Česku se uchytila řada systémů bazarového prodeje, které nenabízejí aukce v pravém slova smyslu, nebo se na ně alespoň nespecializují. Zásluhu na tom má hlavně Annonce, která na internet důsledně převáděla svou papírovou podobou. A pak také Seznam se svým projektem Sbazar.

Když odmyslíme „seznamácký“ vyhledávač Zboží.cz, dominuje českému trhu bezkonkurenčně Aukro, které mělo lednovou denní návštěvnost podle NetMonitoru téměř 180 000 reálných uživatelů. V závěsu za ním je Sbazar Seznamu, ovšem s tou výhradou, že v tomto případě jde především o prodej za fixní cenu a aukce jsou zde méně propracované i používané. Odstup Hyperinzerce je už podstatný.

Hlavním příjmovým modelem aukcí jsou provize za prodej a umístění zboží do systému.

Například u Aukra jde o cca 4-5% z prodejní ceny do 1500 Kč v závislosti na kategorii, platí se i za zadání inzerátu. U vyšších cen se provize snižuje.