Pondělí 6. května 2024, svátek má Radoslav
130 let

Lidovky.cz

Na Hronově exceloval Třetí věk

Česko

79. ročník nejstaršího festivalu amatérského divadla dospěl do své poloviny

Festival Jiráskův Hronov, který je právě v polovině, charakterizovaly na jeho začátku hned dvě výjimečné události. Jednak se odehrával na zbrusu novém hronovském náměstí, revitalizovaném s finanční injekcí Evropských fondů a po dlouhé době (naposledy sem jezdil nadšený ochotník Pavel Dostál) za přítomnosti ministra kultury ČR - Václava Riedlbaucha.

Během festivalu diváci uvidí téměř třicítku inscenací od divadla poezie, přes experimentální kousky, až po nejtradičnější psychologické drama. Nechybí ani zahraniční hosté - z Belgie, Ruska a Slovenska. Jedním z prvních představení byla Maryša DS Eduarda Vojana Brněnec, přiznaně inspirovaná profesionálním opavským modelem, se solidními hereckými výkony. Andromache souboru Geisslers Hofcomoedianten z Kuksu rozdělila publikum na zapřisáhlé příznivce a odpůrce lehké mystifikační nadsázky inspirované barokním divadlem.

Na Hronově mají šanci skutečně všechny generace, což dosvědčily dva kousky uvedené v jednom dni. Na jedné straně Studio Dagmar z Pedagogické školy Karlovy Vary pojalo adaptaci slavného Salingerova románu Já, Holden jako autentickou výpověď nejmladší generace, dokazující, že problémy puberťáků jsou stále stejné. Na druhé straně ovace ve stoje sklidila šestice dam ze souboru Třetí věk, které dokázaly svým kouskem Včera se mi zdálo, že na divadlo není nikdy pozdě. Dámy, jejichž věk už není slušno prozrazovat, předvedly s lehkou nadsázkou a s využitím textů Jiřího Suchého drsně romantickou výpověď o ženském osudu od puberty do důchodu.

Únik opice ze zvířecího osudu „Jiné divadlo“ přivezly do Hronova dva zahraniční soubory. Soubor univerzity z belgického Liege uvedl adaptaci Kafkovy povídky Zpráva pro jednu akademii vypovídající o lidském údělu prostřednictvím přednášky opice, která se proměnila v člověka, ale nezískala tím svobodu, jen prozatímní únik ze svého zvířecího osudu (výborný Vincent Pagacz).

Neuvěřitelnou dávkou pozitivní energie zasáhl soubor ze sibiřského Omsku. Jejich pohádka Kouzelná jablka je nejen symbolickým obrazem Ruska s jeho ikonami - Babou Jagou, bohatýrem Iváňuškou a všudypřítomným zajíčkem ušáčkem, ale především ohňostrojem nápadů a grifů, které sklízejí velké úspěchy po celém světě.

Nabízejí vše, co se dnes od ruské image žádá - švih, lehký popík, bizarní postavičky a šikovně zpracovanou nadsázku v interpretaci půvabných teenagerů, kteří se na scéně nefalšovaně baví a své nadšení přenášejí i na publikum.

***

Neuvěřitelnou dávkou pozitivní energie zasáhl publikum soubor ze sibiřského Omsku

Autor: