Sobota 27. dubna 2024, svátek má Jaroslav
130 let

Lidovky.cz

Na Lanový most v koloně

Česko

Oprava Lanového mostu by měla měsíc komplikovat dopravu. Část konstrukce poklesla o pět centimetrů

PRAHA Lanový most na Jižní spojce, který se „pohnul“, bude měsíc komplikovat dopravu v hlavním městě. Technici zjistili, že jeho konstrukce mírně poklesla, proto na něj teď nesmí vjíždět žádná vozidla, která váží víc než šest tun. Ostatní přes něj jet mohou, ale jen rychlostí, která nepřekročí 30 kilometrů v hodině. Problém je to ale pro všechny - popojíždějící auta a kamiony tady totiž tvoří dlouhé kolony.

Potíže přitom odstartovala odchylka velikosti krabičky od sirek postavené na výšku - most se od své původní polohy posunul o pouhých pět centimetrů.

Zácpa už ze Smíchova „Velmi špatná je dnes situace už od Zlíchovského tunelu, po Barrandovský most, až po příjezd ke Krči. Ta kolona teď vlastně směřuje přímo k lanovému mostu, takže se dá předpokládat, že tam bude problém,“ řekla včera odpoledne Jaroslava Hlinková z Ústředního automotoklubu České republiky (ÚAMK). Podle ní se zatím nedá říct, že by dopravu blokovaly jen kamiony, situaci ale prý komplikují. „V takové situaci mohou kalamitu způsobit klidně i dva kamiony, které nějak zaváhají,“ dodala Hlinková. Podle ÚAMK by bylo po dobu oprav nejlepší se celé problémové oblasti vyhnout. Krizová je nyní totiž nejen Jižní spojka, ale i ulice Švehlova a Průmyslová, po které kamiony úsek objíždějí.

Pokles mostu byl zjištěn v sobotu, když tu dělníci opravovali spojnici mezi konstrukcí mostu a silnicí. „Pohnul se příčný nosník, ihned jsme konstrukci zajistili,“ vysvětlil mluvčí Technické správy komunikací Tomáš Mrázek. Podle něj zřícení mostu v žádném případě nehrozí. Drobná odchylka mostu ale nezkomplikuje život jen řidičům automobilů a kamionů. Zpomalit nyní musí i vlaky Českých drah, které pod mostem jezdí. Vedou tu totiž koleje po trase Praha-České Budějovice. Ani vlaky tu nesmí překročit rychlost třiceti kilometrů v hodině.

Kvůli nové objížďce ve Švehlově ulici budou také autobusy městské hromadné dopravy jezdit po tramvajové trati, aby objízdnou cestu kamionům zbytečně nekomplikovaly. Lanový most u Mitasky přitom patří k těm novějším, které v Praze jsou. V provozu je teprve od roku 1997. Most je i významnou dominantou. Z mohutného pylonu vybíhá dvakrát čtrnáct dvojic ocelových kabelů, které ho drží.

***

Kolaps na Jižní spojce

Zákaz vjezdu na Lanový most ve směru na Prahu 10 mají všechna vozidla nad šest tun. Kvůli poklesu mostu si tak kamiony zajedou asi tři kilometry. Z Jižní spojky musí sjet před mostem do ulice Švehlova, pokračovat ulicí Průmyslovou a napojit na původní trasu se mohou až na Štěrboholské radiále. Na objízdné trase se tvoří dlouhé kolony. Lanový most je zavěšený silniční most, který je součástí frekventované Jižní spojky na Městském okruhu a převádí provoz přes železniční trať Praha - České Budějovice. V provozu je od roku 1997.

Autor: