Středa 8. května 2024, Den vítězství
130 let

Lidovky.cz

Na loňský rok by cestovky nejraději zapomněly

Česko

PRAHA Cestovní kanceláře, agentury a průvodci loni přišli meziročně kvůli krizi o pětinu výnosů, celkem utržili 36,5 miliardy korun.

S odvoláním na předběžné údaje Českého statistického úřadu to včera uvedla analytická společnost Mag Consulting.

Větší díl propadu, zhruba dvě třetiny, připisuje Mag hospodářské krizi, za zbytkem stojí některé stále silnější „spotřebitelské trendy“. „Mezi nimi hlavně rostoucí obliba nezávislého cestování a vyřizování stále většího množství úkonů na internetu,“ uvedl šéf Magu Jaromír Beránek.

Loni se v Česku prodaly zhruba dva miliony zájezdů, o pětinu méně než předloni. Úbytek klientů zaznamenaly především malé cestovní kanceláře, velké hlásí většinou stagnaci. Do celkových tržeb jsou zahrnuty nejen zájezdy, ale například také marže z prodeje letenek, ubytování nebo jízdenek.

Podle ČSÚ je největší firmou na trhu brněnská agentura Student Agency, která jako jediná zaměstnává přes 500 lidí. Tři cestovní kanceláře – Exim Tours, Čedok a Firo-tour – zaměstnávají více než 250 lidí. Více než 100 zaměstnanců má celkem devět společností, koncem roku 2008 jich bylo osm.

Cestovní kanceláře, agentury a průvodcovské společnosti zaměstnávaly loni přes 13 tisíc lidí; krize se přitom negativně podepsala na výši mezd. Průměrná hrubá měsíční mzda v odvětví klesla v roce 2009 na 20 356 korun z 20 869 Kč v roce 2008.

Majitelé kanceláří a agentur nejsou jedinými podnikateli v cestovním ruchu, které výrazně zasáhla krize. V únoru statistici potvrdili oprávněnost celoročních stížností hoteliérů na pokaženou sezonu. Počet ubytovaných hostů se loni meziročně snížil o téměř šest procent na 12,1 milionu; jde o nejnižší číslo za posledních šest let.

***

Tržby

Cestovní kanceláře, agentury

a průvodci

(miliardy Kč)

49,9 ČSÚ

44,2 45,7 Foto:

54,9

36,5

2005 2006 2007 2008 2009

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!