Čtvrtek 16. května 2024, svátek má Přemysl
130 let

Lidovky.cz

Na okruhu Prahy se už jezdí 130 km/h

Česko

PRAHA Pražský okruh je od včerejška plnohodnotnou rychlostní komunikací. Ředitelství silnic a dálnic tu totiž zrušilo omezení rychlosti na 100 kilometrů za hodinu a řidiči se tu mohou nově prohánět až stotřicítkou.

Důvodem navýšení maximální rychlosti jsou úspěšné testy automatického řízení provozu, které proběhly v noci ze soboty na neděli. „Testy dopadly bez jakékoli chyby, a proto není důvod na okruhu uměle snižovat rychlost. Bude se tu jezdit 130 kilometrů za hodinu, jen v tunelech bude rychlost snížena na 80 kilometrů,“ řekla LN mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martina Vápeníková.

O víkendu testované liniové řízení provozu je asi největší chloubou celého Pražského okruhu. Sofistikované zařízení složené z desítek kamer, čidel a proměnných značek dokáže řidiče včas upozornit na jakékoli komplikace na silnici.

„Když se na okruhu stane nehoda, tak zařízení okamžitě uzavře neprůjezdný jízdní pruh, aby do havarovaného vozu nenabourala ještě další auta. Při zhoršené viditelnosti či velmi hustém provozu zase snižuje rychlost tak, aby byla doprava na silnici plynulejší,“ popsala výhody nového zařízení Vápeníková. Celkem dokáže automatické řízení provozu reagovat na 16 událostí, včetně vběhnutí zvířete na silnici.

Zařízení má svůj pomyslný centrální mozek v Rudné u Prahy. Právě tam se stahují všechna data z kamer a čidel a odtamtud jsou vysílány pokyny pro proměnné značky.

Centrála v Rudné také posílá všechna data do národního dopravního centra v Ostravě. Díky tomu se o nehodách či omezeních na Pražském okruhu okamžitě dozvědí i řidiči. Buď prostřednictvím rádia, internetu, či digitálních tabulí nad českými dálnicemi.

Nová jižní část Pražského okruhu byla otevřena před měsícem. Novostavba za 18,3 miliardy korun měří 23 kilometrů a propojuje dálnici D1 s výpadovkou R4 směrem na Strakonice, plzeňskou dálnicí D5, karlovarskou rychlostní komunikací R6 a chomutovskou autostrádou R7.

***

O víkendu testované liniové řízení provozu je asi největší chloubou Pražského okruhu

Autor: