Pak chvíle nepozornosti a náraz do matky s kočárkem. Ta zakrvácená a bez známky života končí na kapotě luxusního vozu.
Tak vypadá pilotní klip nejdražší dopravní kampaně, jakou kdy český vládní úřad zadal.
Kampaň se sloganem „Nemyslíš – zaplatíš!“, za niž stát zaplatil 150 milionů korun, má jediný cíl: pomocí emotivních záběrů umravnit agresivní řidiče. Působit na ně začne od zítřka. „Vnímáme to jako jednu z posledních možností, jak s nepříznivou situací na našich silnicích něco udělat,“ řekl ministr dopravy Aleš Řebíček. Od drsné kampaně si ministr slibuje, že klesne počet mrtvých na silnicích. Jen v loni zahynulo na českých silnicích 1123 lidí.
Klipy pro ministerstvo vymyslela a natočila reklamní agentura Euro RSCG. Celá akce potrvá do roku 2010 a zahrnuje 76 televizních a 320 rozhlasových spotů.
Pokračování na straně 3
Na řidiče zaútočí drsná...
Dokončení ze strany 1
Další částí kampaně je stránka www.nemyslis-zaplatis.cz. Ta obsahuje všechny klipy, ale i výpovědi pozůstalých po obětech nehod. Ministerstvo našlo inspiraci v anglosaských zemích, kde jsou podobně drsné spoty běžné a tamní řidiče ovlivňují.
Kampaň se zaměří na tři hlavní témata: rychlost a agresivní jízdu, alkohol za volantem a bezpečnostní pásy a autosedačky. Určena je především pro mladé lidi od 18 do 25 let. Dalšími cílovými skupinami jsou motocyklisté, chodci a profesionální řidiči.
Trvání kampaně až do roku 2010 není náhodné. Právě tento rok je pro ministerstvo dopravy zavazující. Do této doby by se totiž měl podle celoevropské úmluvy výrazně snížit počet mrtvých na silnicích. Záměrem ministerstva je, aby si kolize v roce 2010 vyžádaly maximálně 650 lidských životů. To je zhruba stejný počet obětí, jaký policie evidovala od ledna do srpna letošního roku.
Ministerstvo čeká, že kampaň zabere ihned. Podrobně chce její dopad prozkoumat po dvou letech. „Osobně jsem přesvědčený, že prožití virtuální dopravní nehody – například na základě takového spotu – je daleko lepší než prožít dopravní nehodu ve skutečnosti,“ řekl na včerejší tiskové konferenci ředitel dopravní policie Martin Červíček.
„Každý čin, který upozorní na situaci na silnicích, je správný. Forma drastičtějších a naturalističtějších záběrů je sice v Česku neobvyklá, ale musí se tu zkusit. I kdyby to stovku lidí šokovalo a jeden lidský život zachránilo, tak se to vyplatí,“ říká mluvčí Ústředního automotoklubu Pavel Kuchálik.
Samotná kampaň ale podle dopravních expertů nepomůže. Je podle nich nezbytné, aby ji doplnila represivní složka, tedy policie. Ta by měla být na silnicích více vidět a řidiče přísněji postihovat. Jinak bude dopad celé nákladné kampaně nevalný.
***
„Forma drastičtějších a naturálnějších záběrů je sice v Česku neobvyklá, ale musí se tu zkusit.“