Architekt Zdeněk Müller loni v předběžné studii navrhl na trať nasadit jeden vůz s kapacitou kolem pěti desítek lidí „na stání“, jen s několika sklápěcími sedadly, protože devadesátisekundovou jízdu by bylo možné „ustát“. Cena stavby by se podle něj mohla vejít do osmdesáti milionů korun, nepoškodila by výrazně park na svazích k hradu a nedotkla by se památkově chráněných budov.
Podrobnou analýzu má firma PPP Centrum podle mluvčího magistrátu Pavla Žáry zhotovit do dvou měsíců. Z městské pokladny za to dostane zhruba 200 tisíc korun.
Lanovka by měla usnadnit cestu na hrad nejen turistům, ale také handicapovaným a starším obyvatelům moravské metropole na kulturní akce, které se na hradě konají. Právě nutnosti výstupu do kopce připisují radní fakt, že je Špilberk odtržen od kulturního dění ve městě. Například při konání shakespearovských slavností na Špilberku pořadatelé najímají k dopravě hostů mikrobusy nebo si půjčují silniční vláček.
Brněnští radní získali na revitalizaci pevnosti příspěvek z evropských fondů. V jeho rámci se má památka změnit, získat nové expozice i zázemí. Zatím není jasné, nakolik ale peníze z těchto zdrojů půjde využít právě pro projekt lanovky.
Regionální mutace| Lidové noviny - Morava