Zákazníci podle Jacksona nejprve pocítí nedostatek automobilů, které se vyrábí výhradně v Japonsku. Poté nedostatek součástek z Japonska naruší produkci japonských automobilek v Severní Americe. K omezování produkce budou podle analytiků muset kvůli nedostatku součástek z Japonska přikročit rovněž americké automobilky General Motors, Ford Motor a Chrysler, které sídlí v Detroitu.
„Domnívat se, že detroitská trojka se tomu vyhne, by byla chyba,“ uvedl analytik Michael Robinet z firmy IHS Automotive. Podle Jacksona se nicméně nedostatek automobilů z produkce amerických podniků omezí pouze na některé modely.
Ničivé zemětřesení, které zasáhlo Japonsko před měsícem, poškodilo především továrny na výrobu automobilových součástek v severovýchodní části země.
Nedostatek součástek pak spolu s výpadky elektřiny přiměl všechny japonské automobilky k přerušení či omezení produkce v domácích montážních továrnách.
Problémy s dodávkami japonských součástek se projevily také v zahraničí. Největší japonská i světová automobilka Toyota Motor minulý týden uvedla, že bude kvůli nedostatku součástek nucena přikročit k dočasnému uzavírání továren v Severní Americe.
Konkurent Honda Motor oznámil, že omezí výrobu ve svých montážních továrnách ve Spojených státech a Kanadě.
Potížím s dodávkami japonských součástek se nevyhnul ani evropský automobilový průmysl. K omezení produkce v některých evropských továrnách, včetně slovenského závodu, přikročila například francouzská automobilka PSA Peugeot Citroën.
Podle některých analytiků by důsledky zemětřesení mohly snížit letošní zisky evropských automobilek až o 2,4 miliardy eur (téměř 60 miliard korun).
Prezident německého svazu automobilového průmyslu Matthias Wissmann nicméně minulý týden uvedl, že problémy s dodávkami součástek z Japonska budou podle jeho názoru pouze dočasné a odvětví v dalších dnech výrazně nezasáhnou.