„Stavbaři tvrdí, že výstavba protihlukových stěn po obvodu silnice sice není možná, jiné řešení ale nechtějí akceptovat,“ upřesnil Štěpaník. Podle něj by bylo vhodné postavit protihlukové bariéry ve středním nezpevněném pásu. „V zahraničí jde o běžnou věc,“ doplnil.
Ředitelství silnic a dálnic, které stavbu zajišťuje, však tvrdí, že vyhovělo všem podmínkám. „Protihlukové stěny porostou až do výše pěti metrů, v okolí jsme vyměnili na 1500 oken za protihluková, omezená je doba práce na křižovatce,“ připomíná Jiří Rupp, který má stavbu na starosti. Zatímco v tunelech je potřeba pracovat nepřetržitě, na povrchu platí noční a částečně i víkendový klid.
Lidé z okolí se přesto bojí. „V Bystrci pro stavbu silnice R43 slibují zatunelování trasy přes centrum sídliště. Totéž by mohli udělat tady,“ shodly se včera ženy diskutující na lávce pro pěší u stavby. To ale silničáři odmítají. „Splnili jsme normy, ale takový požadavek by byl ekonomicky neúnosný. Až bude stavba hotova, musí dostat kolaudační povolení a tomu bude opět předcházet měření hlučnosti při zkušebním provozu – pokud nevyhoví normám, nebude moci začít naplno fungovat,“ dodal Rupp.
Nové silnice i tunely by měly začít fungovat v roce 2011. Zatím jejich stavbu pociťují lidé v celém Brně, protože mimo jiné přerušila provoz na frekventované Hradecké ulici a omezení platí i na místech, pod nimiž prochází obě roury tunelu. Obě už dosáhly pod kritické místo, jímž je Palackého třída – jeden tunel je dlouhý kolem čtvrt kilometru, druhý je asi poloviční.