Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

Na ulicích ubylo mrtvých

Česko

Loni zabily dopravní nehody v Praze 33 lidí. Podle kritiků mohlo být však obětí ještě méně

PRAHA Na pražských ulicích umírá podle policejních statistik rok od roku stále méně lidí. Zatímco v roce 2006 si vyžádaly dopravní nehody 56 obětí, loni jich bylo už jen 33. Praha je tak jediným regionem v republice, kde počet nehod s tragickými následky klesl.

Město to přičítá stále propracovanější bezpečnosti silničního provozu v metropoli. Hlavně pak novým radarům - stálým úsekovým měřičům rychlosti i těm mobilním. Nepřiměřená rychlost totiž v metropoli způsobí nejvíce nehod.

„Je to potvrzení efektivity všech opatření, která jsme zaváděli s cílem snížit dopravní nehodovost v metropoli. Zejména s ohledem na to, že výrazně poklesl počet případů, kdy byla příčinou dopravních nehod s tragickými následky nepřiměřená rychlost. Velmi pozitivní je i to, že mezi oběťmi nehod nebylo loni žádné dítě,“ řekl první náměstek primátora Rudolf Blažek.

Cyklistická iniciativa Auto*Mat, která vývoj nehodovosti také pozorně sleduje a usiluje o její snižování, ale tak optimistická není. Podle ní by mohlo být nehod v Praze ještě daleko méně.

Stačilo by prý, aby magistrát vkládal peníze i do menších úprav nebezpečných křižovatek a nevěnoval se jen větším přestavbám. „Magistrát do bezpečnosti na silnicích bezpochyby investuje. Z našeho pohledu ale pomalu. Dává totiž prioritu velkým přestavbám křižovatek a nevěnuje se například levným provizorním úpravám přechodů, které mnohdy stačí. Jde jen o zúžení komunikace pomocí betonových či plastových bloků těsně před přechodem. Řidiče to nutí zpomalit,“ říká Martin Skalský z iniciativy Auto*Mat.

Podle něj jsou velké akce magistrátu prospěšné a je v nich potřeba pokračovat. Trvají ale příliš dlouho. Iniciativa má v hledáčku hned několik nebezpečných pražských křižovatek. Jednou z nich je například křížení ulic Dukelských hrdinů a nábřeží Kapitána Jaroše, kde před dvěma lety zahynul jeden z významných propagátorů pražské cyklistiky Jan Bouchal. Z kola ho tu srazil osobní automobil. „I když se na té křižovatce nějaké úpravy provedly, stále je velmi nebezpečná. Už čtyři roky čeká na velkou přestavbu. Špatná situace je také na Karlově náměstí, kde se pohybuje velké množství lidí a nedá se tu prakticky přejít,“ říká Skalský.

Město se však brání. Do bezpečnosti provozu v metropoli prý investuje dostatečně. Za loňský rok 49 milionů korun, letos pak o devět milionů méně. Loni například radnice postavila dva kruhové objezdy, instalovala 7 stavebních zpomalovacích prahů, vybudovala osvětlení nad 26 přechody a 9 křižovatek vybavila semaforem. Peníze však podle Blažka vkládá i do prevence. Prvňáčkům například rozdává „bezpečnostní kufřík“ se sadou různých pomůcek s dopravní tematikou.

***

Jak město zvyšuje bezpečnost ulic

* Montuje na ulice zpomalovací prahy (v roce 2007 na 52 místech). * Montuje nad přechody lampy (loni 26 míst).

* Mění světla v semaforech.

Takzvané LED diody svítí jasněji a nepraskají (loni 9 míst).

* Buduje okružní křižovatky (loni 2). Na nebezpečné křižovatce na nábřeží Kpt. Jaroše zemřel před dvěma lety i propagátor cyklistiky v Praze Jan Bouchal. Cyklisté si jeho úmrtí každý rok připomínají (na snímku).

Autor:

Velvyslanectví Thajského království
Political, Cultural and Economic Affairs Assistant

Velvyslanectví Thajského království
Praha
nabízený plat: 34 310 - 39 458 Kč