Středa 8. května 2024, Den vítězství
130 let

Lidovky.cz

Nabídneme mobil s televizí

Česko

Společnost LG electronics CZ plánuje v České republice výrazně zvýšit svůj podíl nejen na trhu mobilních telefonů, ale i LCD televizorů. Song Ki Ju, ředitel české pobočky LG, plánuje také vylepšit image této značky na tuzemském trhu. K tomu chce využít olympijských her a nového mobilu, který umí přijímat pozemní televizní vysílání.

* LN Jak velký podíl na českém trhu mobilních telefonů má LG v porovnání s konkurencí?

Největší podíl na trhu má Nokie. V loňském roce jsme měli okolo dvou procent trhu, letos máme 6,7 procenta. Samsung oproti loňsku ztratil pět procent a v současnosti je na sedmi procentech. My jsme svůj podíl na trhu nezvýšili na úkor Samsungu, ale na úkor Sony Ericsson. Samsung se soustředil na prodej dražších přístrojů, ale vzhledem k tomu, že tento segment je na tuzemském trhu velmi malý, ztratil svůj podíl.

* LN Z čísel vyplývá, že LG a Samsung mají téměř shodný podíl na trhu. Jak si vysvětlujete, že Samsung je v Česku považován za mnohem silnějšího hráče?

Je těžké těm číslům věřit, protože Samsung je velmi silná značka. Ale jde pouze o pocity zákazníků. Samsung investoval mnoho peněz do vybudování silné značky. My jsme to neudělali, v tom je ten rozdíl. Dalším důvodem je i to, že jsme do segmentu GSM vstoupili později. Nejdřív jsme se orientovali na CDMA a v této oblasti jsme se stali jedničkou.

* LN Co chcete udělat pro to, abyste na zdejším trhu posílil povědomí o značce LG?

V druhé polovině července uvedeme na trh mobilní telefon, na kterém budou lidé moci sledovat televizní vysílání. V současnosti o tom vyjednáváme s mobilními operátory Telefónikou O2, Vodafonem a T-Mobilem. Přístroj testujeme a připravujeme kampaň k jeho uvedení na trh. S tímto modelem bychom rádi změnili zaběhnutý model – Samsung je dobrý, LG je o trochu horší. Tímto modelem chceme změnit image telefonů LG.

* LN Jaký druh televizního vysílání bude tento přístroj přijímat?

Tento mobilní telefon je vybaven anténou, která přijímá DVB-T (pozemní televizní vysílání). V současnosti je LG jedinou firmou, která je schopna s takovým přístrojem přijít na trh. Sony Ericsson, Nokia i Samsung mají podobné přístroje, ale nebyli schopni je zpeněžit.

* LN Proč si myslíte, že vy budete úspěšní tam, kde se to nepodařilo vašim konkurentům?

Rozdíl je hlavně ve spotřebě baterie. Na našem telefonu můžete sledovat televizi nepřetržitě čtyři až čtyři a půl hodiny. Přístroje Samsungu a Nokie vydrží zhruba polovinu.

* LN Myslíte, že o tento mobil bude zájem?

Na českém trhu zatím není mobilní televize moc populární, ale v Koreji sleduje televizi v mobilu polovina všech mladých lidí. Chceme využít blížících se olympijských her a zvýšit její oblíbenost i v Česku. Zaměříme se zejména na mladší generaci, která má o sport velký zájem. Až dosud mohli lidé sledovat televizi jen doma, my ji vynášíme ven. Když se nám vše podaří podle plánu, jsem si jistý, že do dvou let nejen zvýšíme náš podíl na trhu, ale také vylepšíme náš image.

* LN Kolik přístrojů chcete prodat do konce roku?

Takový předpoklad zatím nemáme. Přístroj testujeme po technické stránce, ale zákaznický průzkum ještě není hotov. Tento model jsme již před začátkem fotbalového Eura uvedli na trhu v Německu a tam jsme během prvního měsíce prodali 50 000 přístrojů. Je to ale mnohem větší trh. Nám zde však nejde o počet prodaných přístrojů, ale o změnu image.

* LN Kolik bude tento model stát?

Cena je stále ještě v jednání. Záleží na tom, zda ho budou operátoři dotovat a jak moc. V Německu tento mobil stojí 250 eur (6000 Kč) bez daně z přidané hodnoty. A ani v České republice by neměl být dražší.

* LN Jaké další funkce bude tento mobil mít?

Bude mít všechny funkce, na které jste u mobilního telefonu zvyklí. Umí fotit, nahrávat video i zvuk, přehrávat hudbu, má bluetooth a umožní vám i přístup k e-mailu.

* LN LG vyrábí i LCD televize. Jaký je váš podíl na tuzemském trhu v tomto segmentu?

LG má v současnosti zhruba 16 procent českého trhu LCD televizí. Samsung je stále na prvním místě s téměř 24 procenty. Letos chceme zvýšit náš podíl o pět procent na 21 procent. Většinu zákazníků přebereme Philipsu, který začíná na trhu televizí ztrácet dech. Ze Spojených států amerických již svoji značku stáhl a jeho pozice bude oslabovat i v Evropě.

* LN Proč má zrovna Philips takové problémy na trhu s LCD televizory a jak jsou na tom ostatní společnosti?

Pokud vím, Philips má dobré výsledky v laboratořích, ale nedaří se mu je převést na trh. Během posledních dvou let se jim ve spotřební elektronice nedařilo vytvořit zisk, a proto se rozhodli zaměřit na segment světelné techniky a lékařských systémů. Z USA již svoji značku stáhli a během dvou až tří let se to samé stane i v Evropě a Philips se zaměří pouze na oblasti, ve kterých je ziskový. Myslím, že vzhledem k tomu, že LG a Philips se zaměřují na stejný segment zákazníků, můžeme velmi snadno převzít jejich podíl na trhu. Do dvou let bychom mohli být opět jedničkou na českém trhu LCD televizorů.

* LN Když se na trh uvede nový mobilní telefon nebo televizor, jeho cena jde velice rychle dolů. Znamená to, že jsou nové modely předražené?

U mobilních telefonů je nejdražší vývoj, náklady na výrobu nejsou nijak vysoké. Pokud si zajistíme návratnost nákladů na vývoj, může cena mobilního telefonu bez problémů výrazně poklesnout. Ale u televizorů jsou vysoké nejen náklady na vývoj, ale i náklady na výrobu. Proto není snadné u nich také rychle snižovat cenu. Jejich cena je určována zejména výrobní kapacitou LCD panelů. Pokud je jich přebytek, klesá jejich cena, a i my snižujeme cenu televizorů. Kdo v současnosti vydělává v segmentu televizorů? Nikdo. Všichni krvácí a nahrazují ztráty v tomto segmentu ziskem v jiných oblastech. Ten, kdo má omezené portfolio, si to krvácení nemůže dovolit, a stahuje se z tohoto trhu.

* LN V poslední době se cena ropy dramaticky zvýšila. Dá se tedy předpokládat, že snižování cen, na které jsme zvyklí u spotřební elektroniky náročné na výrobu, bude v budoucnosti pomalejší, nebo se dokonce zastaví?

Samozřejmě. Nejnáročnější na spotřebu ropy je bílá technika. Cena výrobků v této kategorii se za poslední rok prakticky nezměnila. Předpokládám, že i nadále zůstane na stejné úrovni a některé výrobky, jako například klimatizace, pravděpodobně dokonce zdraží. Jinak tomu je však u mobilních telefonů a televizorů. Tam můžeme i nadále očekávat snižování cen výrobků.

***

U mobilních telefonů je nejdražší vývoj, náklady na výrobu nejsou nijak vysoké. Pokud si zajistíme návratnost nákladů na vývoj, může cena mobilního telefonu bez problémů výrazně poklesnout.

Autor:

Rozdáváme kojenecké mléko Hipp ZDARMA
Rozdáváme kojenecké mléko Hipp ZDARMA

HiPP rozšiřuje své portfolio kojeneckého mléka o nový typ obalu. Novinka přichází ve formě HiPP COMBIOTIK® v plechové dóze, 800 g, která nabízí...