Středa 8. května 2024, Den vítězství
130 let

Lidovky.cz

Nabitá Opencard? I tak dostanete pokutu

Česko

PRAHA Sedmnáctiletý Lukáš Dvořák jel minulé úterý jako každý den do školy. Ráno mu turniket v autobusu číslo 378 ukázal, že Opencard má nabitou až do 27. listopadu.

Když jej pak odpoledne při cestě ze školy domů v metru překvapují revizoři, s klidem jim předkládá svou červenou kartu. Jenže kontrolorova čtečka hlásí zádrhel - nedokáže kartu přečíst. „A tak jsem obdržel záznam o přepravní kontrole,“ přibližuje středoškolák.

S ním pak druhý den ráno, než vyrazil do školy, zamířil do centrály dopravního podniku v pražské ulici Na Bojišti. Tam však ještě záznam od revizora neměli, a tak Lukášovi jen vystavili potvrzení pro další případné kontroly, že jízdné má skutečně zaplaceno až do 27. listopadu. „Zároveň mi řekli, že k vyřízení pokuty mám přijít jindy a že si mám co nejdřív zajistit výměnu poškozené karty v Paláci Adria,“ popisuje Lukáš.

Ještě ten den se do paláce vydal. Tam mu kartu odebrali a nová prý bude k dispozici během několika týdnů.

V tu chvíli se do případu vložili i jeho rodiče. „I přesto, že jsme v doplatkové pokladně předložili všechna potvrzení včetně účtu za zaplacení jízdného, pokladní po nás požadovala pokutu 750 korun,“ popisuje matka Markéta Dvořáková s tím, že odmítla zaplatit.

Jenže úředníci prý nejdřív nemohli storno provést, když neměli v rukou Opencard, kterou Lukáš Dvořák den předtím odevzdal. Nakonec se však zadařilo.

„Ale bylo nám řečeno, že do doby vydání nové karty se celá anabáze může prakticky denně opakovat. Potvrzení o zaplacení jízdného není dle předpisů řádným jízdním dokladem, proto nám revizor může opět udělit pokutu, a to prakticky i několikrát denně,“ tvrdí Markéta Dvořáková.

Prý je to ojedinělé Mluvčí projektu Opencard Martin Opatrný ale kroutí hlavou a říká, že tato situace může vzniknout jen ve chvíli, kdy si majitel zničí kartu vlastní vinou. „Pokud dojde k mechanickému porušení čipu, dostane ji zákazník na počkání. Pokud si ji třeba ohne, má dvě možnosti. Buď mu ji za 250 korun vydáme ihned, nebo si na novou musí počkat,“ dodává Opatrný.

A jestli se Pražan rozhodne pro druhou možnost, do doby, než obdrží novou kartu, si bude muset každý den kupovat jízdenky. A to i v případě, že měl na poničené kartě zaplacené jízdné dopředu.

Popsaný případ Lukáše Dvořáka je prý ojedinělý. „Pokud si dobře pamatuju, řešili jsme dvě stížnosti, kdy měl člověk nabitou kartu a ta nefungovala,“ uvažuje mluvčí pražského dopravního podniku Ilona Vysoudilová. Martin Opatrný přidává, že rozhodně nejde o systémovou chybu: „Samozřejmě ale nikdy nemůžete zaručit stoprocentní funkčnost.“ V současnosti používá Opencard více než půl milionu lidí.

***

KONEC KUPONŮ

* Už jen do 13. listopadu si mohou dospělí a senioři v pražské dopravě koupit měsíční či čtvrtletní papírový kupon.

* Z obou kategorií si zatím o Opencard nepožádalo kolem šedesáti tisíc cestujících.

* Poslední skupinou, která zatím může při cestě pražskou hromadnou dopravou používat papírové kupony bez omezení, jsou studenti vysokých škol.

Autor: