Středa 22. května 2024, svátek má Emil
  • Premium

    Získejte všechny články mimořádně
    jen za 49 Kč/3 měsíce

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Nábytek nejen pro myši

Česko

SOS IVANY PICKOVÉ

Nejde o špatnou kvalitu potahové látky, ale rozkousaly vám ji myši. To sdělil prodejce sedací soupravy šokovanému spotřebiteli. Kupodivu zdá se, že se malí hlodavci rozšířili v našich obydlích přímo neuvěřitelně. Nedávno si na stejné zdůvodnění při zamítnutí reklamace potahové látky kočárku stěžovala mladá maminka. Oba spotřebitelé se však nedali a vyrazili k soudnímu znalci, aby dokázali, že myši ve svých bytech potahovými látkami neživí. A kupodivu znalci zjistili, že používané látky byly nekvalitní...

Ale vrátím se k nábytku. Statistika Sdružení obrany spotřebitelů neúprosně uvádí, že počet jeho reklamací roste. Zdá se to zvláštní, zákazníci si mohou vybírat z nepřeberné škály vzorů, designu, výrobců a čeho ještě, tak proč mají problém s kvalitou?

Osobní zážitek z prodejny až téměř luxusně se tvářící zahraniční nábytkářské firmy, která už léta nabízí sedací soupravy, mě poučil. V doprovodu znalkyně v oboru jsem nestačila zírat, kolik kvalitativních nedostatků objevila na kožených sedacích soupravách. Nechtěla jsem nic kupovat, jen mě zajímalo, jak na tom ona věhlasná značka je. Napadlo mě, že někdy je snad lépe nevědět, člověk alespoň nepřichází o iluze. Ale to je samozřejmě špatný přístup. Spotřebitelé by se měli zajímat o kvalitu nabízeného zboží. Jenže kdo z nás je znalec, aby to dokázal posoudit, když na první pohled nic vidět téměř není?

Nábytek sice nekupujeme v životě mnohokrát, nicméně většina z nás předpokládá, že třeba sedací souprava vydrží minimálně deset, ale spíš více let. Je samozřejmě otázka, zda máme psa, malé děti, pokoj situovaný na jih atd. Ale určitě by se nemělo stávat, že po dvou měsících propadneme výplní křesla nebo gauče, barva potahu vybledne, že se područka odporoučí, že po roztažení gauč už nejde složit, protože se v něm cosi vylomilo... Někdy nastávají „šťavnaté“ situace už na začátku. Objednáte kuchyni a těšíte se. Termín dodání uplynul a prodejna mlčí. Urgujete, je stanoven nový termín, dozvíte se, že výrobce byl ve skluzu. Nový termín uplyne opět v tichosti. Je stanoven další a tak stále dokola. V těch nejvydařenějších případech z poradny SOS jde skoro o celý rok.

Nebo prodejce dodá nábytek, ale část je poškozena. Reklamace se vleče a vám se nechce bourat kuchyni, když už je částečně namontovaná, a využít práva odstoupit od smlouvy. A tak to jde dlouhé měsíce a vy stále nemáte dvířka (poličky, skříňky s tím správným sklem nebo správnou barvou).

Reklamace u takové firmy opravdu bývají jen pro silné nátury. „Spadla s námi postel, čelo se rozlomilo; už jsme starší, strašně jsme se lekli. A firma nám tvrdí, že není možné zjistit, jak se to stalo, takže reklamaci neuznává,“ napsali staří manželé obvinění ze zničení postele.

Řada případů se odehrává podle stejného scénáře: „To musíte přivézt,“ dí nepříjemný hlas na druhé straně linky. „A na vlastní náklady,“ doplní, aby vás náhodou nenapadlo požadovat podle práva úhradu benzinu svého vozu nebo za taxíka. Někteří sice netrvají na tom, aby zákazník odvážel gauče či jiný nábytek na prodejnu, ale po návštěvě technika, který vše zdokumentuje, si se zákazníkem hrají na schovávanou. Nejsou samozřejmě všichni takoví, ale stačí se podívat do spotřebitelských zkušeností na našich stránkách www.spotrebitele. info a vyskočí na vás tři, čtyři velké firmy, kterým stačí, když u nich lidé nakoupí jenom jednou. Po výše uvedených zkušenostech se už totiž nikdy, opravdu nikdy nevracejí.

O autorovi| Ivana Picková Autorka je mluvčí SOS - Sdružení obrany spotřebitelů ČR

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!