Středa 15. května 2024, svátek má Žofie
130 let

Lidovky.cz

Nadal stíhá Federera i v příjmech

Česko

Po loňském vítězství ve Wimbledonu získal španělský tenista nové sponzory. Loni vydělal 20 milionů dolarů

Ve dvaadvaceti letech sesadil z trůnu tenisového krále Rogera Federera. Přesto pořád vydělává méně než současná světová dvojka.

O peníze se Rafael Nadal nestará, ale sponzoři ho milují a letos mu zřejmě pomohou dotáhnout se na Federera, který loni vydělal 35 milionů dolarů.

MADRID Přestože Nadal při cestě na tenisový trůn čtyřikrát vyhrál French Open a jednou zvítězil ve Wimbledonu, ve vztahu k penězům nemá svou kariéru tak úplně pod kontrolou.

Výmluvná je v tomto směru historka z roku 2005, kdy vyhrál ve Stuttgartu turnaj sponzorovaný firmou Mercedes Benz – jako část hlavní ceny získal nadupaný sportovní vůz Mercedes SLK 200 Kompressor v hodnotě padesát tisíc dolarů. Když ho převzal, usedl za volant stříbrného vozu, nastartoval a popojel po kurtu o pár desítek centimetrů. Jenže to v autě seděl naposledy. Nadalův strýc Toni (49), který španělského tenisového šampiona trénuje, totiž okamžitě oslovil automobilku Kia Motor a požádal pro Rafaela o méně nápadné auto. Nadal tak od té doby jezdil v sorentu za dvacet tisíc dolarů.

„Řekl jsem mu, že nechci, aby měl luxusní auto. Nikdy jsem nechtěl, aby se nějak povyšoval nad ostatní,“ říká Toni Nadal. A tak vyhraný mercedes skončil v garáži, kde na něj padal prach.

Přestože Nadal ukončil Federerovo téměř pětileté kralování mužskému tenisu, v jedné věci ho zatím předstihnout nedokázal. Pořád vydělává méně peněz.

Švýcar je s loňskými příjmy ve výši 35,1 milionu dolarů stále nejlépe vydělávajícím tenistou na světě. Podle časopisu Sports Illustrated je tak Federer jedenáctým nejlépe placeným sportovcem světa. Jedničkou je golfista Tiger Woods, který loni vydělal 128 milionů dolarů, dvojkou další golfista Phil Mickelson a na třetím místě je fotbalista David Beckham.

Nadal se do padesátky nejlépe placených sportovců světa loni nedostal, přestože podle odhadu profesora Simona Chadwicka z britské Coventry University Business School loni vydělal patnáct až dvacet milionů dolarů.

Letos by se však už na Federera mohl dotáhnout. Po svém loňském vítězství ve Wimbledonu totiž podepsal tři nové sponzorské smlouvy, mimo jiné i s největší španělskou pojišťovnou Mapfre.

Sponzorské firmy zatím Nadala využívaly k marketingovým účelům především v rodném Španělsku, ale Nike se z něj snaží udělat světovou hvězdu. V lednu tato sportovní firma Nadala využila k propagaci tenisového oblečení – charakteristického trička bez rukávů a trenýrek s tříčtvrtečními nohavicemi. „Nadal je na cestě stát se globální značkou,“ říká Steve Simon, šéf turnaje BNP Pribas Open v kalifornském Indian Wells, kde Nadal v březnu zvítězil. „Beckham je takovou značkou už dlouho, Federer tři roky. A když Nadal zůstane zdravý a bude hrát jako dosud, dostane se mezi takové hvězdy také,“ dodává Simon.

Jenže Nadal se zatím jako hvězda moc nechová. Na tiskové konferenci v Indian Wells si postěžoval, že povinnosti vůči sponzorům pro něj – v jeho už tak nabitém jedenáctiměsíčním programu – znamenají práci navíc. Vúnoru třeba po čtyřiadvacetihodinové cestě z Australian Open na domovskou Mallorku strávil deset hodin natáčením televizní reklamy pro Banco Espanol de Credito, člena skupiny Banco Santander, která je španělskou finanční jedničkou.

„Jsem tenista. Sponzoři jsou pro mě samozřejmě moc a moc důležití, ale potřebuju také mít čas na trénování a zlepšování své hry,“ řekl Nadal v Indian Wells.

Právě tato skromnost je však pro sponzory velice atraktivní. Podle experta na sportovní financování a profesora z Liverpoolské univerzity Toma Cannona se jim líbí image „spolehlivého rebela“.

Důvěryhodnost Nadalovi dodává i fakt, že se o své finanční záležitosti vůbec nestará. „Rafael nemá žádné zkušenosti s podnikáním, takže se o jeho peníze stará táta,“ říká Toni Nadal.

Bratři Sebastian (50) a Toni naopak s podnikáním zkušenosti mají. V polovině osmdesátých let spolu založili malou firmu na výrobu oken, která má pět zaměstnanců. A se třetím bratrem Miguelem Angelem (42), bývalým profesionálním fotbalistou, koupili na Mallorce restauraci Sa Punta. Všichni tři také provozují kavárnu, anglickou školu a malou pojišťovací společnost. „Když něco kupujeme, děláme to všichni tři. Rafael nám také s něčím pomohl, ale má i spoustu vlastních investic,“ říká Toni Nadal. Rafael Nadal vlastní čtyři firmy, jejichž prostřednictvím investuje do nemovitostí, hotelů, barů, restaurací a dalších podniků. Má podíl i v jednom mexickém hotelu a ve skladové firmě na Mallorce. Část vydělaných peněz investuje i do akcií. K tomu využívá služeb investičního poradce, jehož totožnost nechce rodina prozradit.

První sponzorskou smlouvu podepsal Nadal už ve třinácti letech s firmou Nike. Později se o něj začali zajímat i další sponzoři, například francouzská kosmetická firma L´Oreal. Peníze mu přináší i smlouva s francouzskou firmou Babolat, která Nadalovi dodává tenisové rakety. Ani Babolat si však nemůže stěžovat. Když loni vyhrál Wimbledon, stoupl prodej raket typu AeroPro Drive o třicet procent. „Zákazníky fascinuje jeho nasazení od prvního až do posledního míče,“ říká šéf americké divize firmy Tim McCool.

Ani vítězství ve Wimbledonu však Nadalovi zatím nestačilo, aby v příjmech dostihl Federera. Potřebuje vyhrát US Open. Teprve pak se stane velkou hvězdou v USA, což je pro marketingové účely klíčové. „Nadal může v příjmech předstihnout Federera, ale je otázka, zda mu bude nakloněn trh, který teď neroste,“ říká Cannon.

Nadal je jako vždy skromný. „Myslím, že mé šance jsou malé,“ prohlásil o vyhlídkách na vítězství v US Open.

Autor:

ING-FOREST s.r.o.
Taxátor

ING-FOREST s.r.o.
Praha, Jihočeský kraj, Jihomoravský kraj, Karlovarský kraj, Královéhradecký kraj, Liberecký kraj, Moravskoslezský kraj, Olomoucký kraj, Pardubický kraj, Plzeňský kraj, Středočeský kraj, Ústecký kraj, Kraj Vysočina, Zlínský kraj
nabízený plat: 65 000 - 75 000 Kč