Pátek 1. listopadu 2024, svátek má Felix
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Naděje pro první oběť rušení železnic: spasit ji může finta

Česko

Trať do Malé Morávky už nebude železnicí. Vlaky by po ní ale mohly jezdit jako po technické atrakci.

MALÁ MORÁVKA Romantická železnice skrz jesenická údolí do Malé Morávky skončila. Ministerstvo dopravy rozhodlo, že na ní vlaky nebudou jezdit. Radnice Malé Morávky se chce odvolat, sama však přiznává, že šance jsou malé. „Správa železniční dopravní cesty ji spravovat nechce. Musel by se najít provozovatel. Budeme se snažit,“ řekl tajemník radnice Svatopluk Gottvald.

Na železnici už před roky utichla nákladní doprava a osobní dojezdila v roce 2009, kdy už navíc pět let fungovala jen v sezoně od pátku do neděle. Od té doby koleje občas využívají speciální vlaky pro turisty a milovníky historických jízd.

Trať spojující Morávku s Bruntálem je první, která končí v rámci snahy Správy železniční dopravní cesty zrušit nevyužívané a neekonomické tratě. „Až bude rozhodnutí účinné, oddělíme ji od navazujících tratí a rozhodneme o dalším postupu,“ říká Pavel Halla ze SŽDC.

Na morávecké radnici řeší, co dál. Kromě nich se zřejmě odvolá i Sdružení pro provoz kolejové dopravy. Spolu nesouhlasili se zrušením, úřad však námitky označil za obecné. „Rádi bychom udrželi provoz, byť v podobě jízd pro turisty,“ podotkl Gottvald. Vizí je i přeměna trati na stezku pro cyklisty, ale k té by se musely spojit obce z okolí sedmnáctikilometrové dráhy.

Raritou by mohlo být další využití – jako technická atrakce. Rozhodnutím ministerstva dopravy totiž koleje přestanou být drahou a řídit se zákonem o drahách, teoreticky ale po nich lze jezdit podle předpisů jako různé soukromé úzkorozchodky či třeba vláčky na poutích. Zákon u regionálních tratí vyžaduje napojení na jinou regionální či celostátní trať a to morávecké koleje ztratí ve chvíli, kdy železničáři vykonají rozhodnutí ministerstva a v Bruntále je odpojí. Podobně funguje například původní průmyslová úzkorozchodka Mladějov na Moravě – Hřebeč či vlečka přestavovaná na úzkorozchodku mezi Zbýšovem a Zastávkou u Brna. Na obou jezdí i parní lokomotivy.

„Je to tak, že na nás dohlíží podobně jako třeba na kolotoče Technická inspekce ČR,“ poznamenal Artur Fučík z Muzea průmyslových železnic, které provozuje zbýšovskou dráhu. Na staré vlečce u Ratíškovic na Hodonínsku zase vozí turisty drezíny.

„Pokud dráha není dráhou, nemáme na ni vliv,“ přiznal pro LN ředitel Drážního úřadu Pavel Kodym. Současně však dodal, že v případě rušení drah se ještě podobným řešením nezabývali. „Šlo by o konkrétní způsob řešení,“ podotkl.

Vydání| Tato zpráva vyšla v prvním vydání

Regionální mutace| Lidové noviny - Čechy

Autor:

Stop protékání s Pampers Premium Care. Jak je hodnotíme?
Stop protékání s Pampers Premium Care. Jak je hodnotíme?

Naše čtyři redaktorky se svými dětmi v minulých týdnech otestovaly novinku - plenky Pampers Premium Care s jedinečnou zadní kapsou Stop and...