Čtvrtek 23. května 2024, svátek má Vladimír
  • Premium

    Získejte všechny články mimořádně
    jen za 49 Kč/3 měsíce

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Náročné programy dávají větší šance

Česko

Nejlépe se v Evropě uplatňují absolventi matematických a počítačových oborů, inženýři a lékaři

Vybírat si školu, fakultu i obor podle uplatnění absolventů na pracovnímu trhu a studovat spíš do hloubky než do šířky. Tak by mohla znít rada vyplývající z rozsáhlého průzkumu uplatnění absolventů vysokých škol, který probíhal od roku 2005 v patnácti evropských zemích a v Japonsku. V Česku jej mělo na starosti Středisko vzdělávací politiky Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy.

Výzkum potvrdil, že nejlépe se v Evropě uplatňují absolventi matematických a počítačových oborů, techničtí inženýři a lékaři. V České republice se k těm úspěšnějším zařadili ještě právníci. Naopak podstatně hůře na tom jsou ti, kteří získají diplom z humanitního nebo uměleckého oboru.

Výzkum ovšem zároveň prokázal, že na trhu práce jsou na tom nejlépe absolventi náročných akademických programů se striktním, usilovným a do hloubky zaměřeným studiem a přísnými kritérii hodnocení.

Méně úspěšní jsou vysokoškoláci, kteří během studia nemuseli vynaložit takové úsilí, měli značnou volnost volby a širokou orientaci studia.

Výsledky výzkumu ukazují, že dynamický vývoj na českém trhu práce mění uplatnění absolventů ještě v dalším směru. V rámci celkově příznivé tendence se výrazně zlepšuje především uplatnění absolventů technických vysokých škol. Zatímco v roce 2004 přesahovala míra jejich nezaměstnanosti 10 % a byla jednou z nejvyšších, v roce 2007 se dostala pod celkový průměr a snížila se až na pouhá 2,4 %.

TABULKA

Míra nezaměstnanosti absolventů VŠ

Obor/fakulta studia 2004 2005 2006 2007

Filozofické, teologické a sociální 8,7 6,1 4,3 3,2

Právnické 3,6 3,3 2,6 1,5

Ekonomické 7,3 5,0 4,1 2,4

Pedagogické a tělovýchovné 5,4 4,0 3,0 1,6

Technické 10,8 5,1 4,1 2,4

Zemědělské 13,5 9,9 8,5 5,6

Přírodovědné 7,9 5,9 4,0 4,2

Lékařské 3,6 2,1 1,3 1,8

Umělecké 13,7 8,1 5,3 4,6

Celkem 7,8 5,2 3,9 2,8

Pozn.: Údaje jsou v procentech, nezohledňují, jestli se studenti uplatnili

v oboru, nebo mimo něj

Zdroj: Středisko vzdělávací politiky PedF UK

O autorovi| JAN KOUCKÝ, Autor je ředitel Střediska vzdělávací politiky PedF UK v Praze

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!