Středa 29. května 2024, svátek má Maxmilián, Maxim
  • Premium

    Získejte všechny články mimořádně
    jen za 49 Kč/3 měsíce

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Naučili jsme se s dětmi mluvit

Česko

PRAHA Jednou ze škol, kde se projekt Minimalizace šikany testoval, je také Základní škola Chanovice. Podle ředitelky Evy Smolíkové byl projekt úspěšný a splnil to, co bylo jeho cílem.

„Můžeme říci, že jsme se díky projektu naučili více komunikovat. Umíme se dívat na problémy, dokážeme lépe mluvit s rodiči, a to takovým způsobem, aby nám rozuměli,“ říká Smolíková. Z čísel vyplývá, že i samotné děti se cítí bezpečněji, jsou schopny o problému otevřeněji hovořit nebo třeba dojít za odborným pracovníkem a o problému s ním bez obalu diskutovat. „Klima se na naší škole určitě zlepšilo. Je upřímnější a pro děti i pro učitele bezpečnější,“ dodává Smolíková.

Učitelé procházeli různými typy školení. Vzdělávali se v problémech šikany a učili se na modelových případech problémy řešit. „Obecně se dá říct, že tyto víkendové semináře byly mezi učiteli dobře přijaty,“ myslí si Smolíková. Základní škola Chanovice šla do tohoto programu s cílem podchytit případné problémy ještě dříve, než se vyskytnou. „Dnes můžeme říci, že se zlepšilo to, co jsme chtěli, aby se zlepšilo. Umíme s problémy lépe zacházet a rychle je řešit,“ říká Smolíková.

Dluh je i na straně rodiny, tvrdí ředitelka

Problém šikany je podle ní záležitostí špatných a nefungujících vztahů. Děti se chovají jako dospělá společnost, která mezi sebou neumí dostatečně dobře navazovat vztahy, a to působí problémy, které mohou dorůst až do skutečně nebezpečných případů šikany. „Snažíme se o to, abychom děti naučili, jakým způsobem mezi sebou komunikovat. Tak trochu zastupujeme věci, které nám úplně nepřísluší. Tuto výchovu by měla zajišťovat spíše rodina a společnost,“ soudí Smolíková. Škola přijala v souvislosti s preventivním programem proti šikaně i některá konkrétní opatření. Například zvýšili dozor o přestávkách na chodbách. Podle ředitelky školy ale pouhé zvýšení dohledu nad žáky nestačí. „Základem je s dětmi mluvit, otvírat problémy, reflektovat je, vracet se k nim a měnit vztahy,“ říká Smolíková. Dalším opatřením je změna rozvrhu tak, aby žáci byli více v kontaktu se svým třídním učitelem. „Snažíme se o to, aby žáci měli první hodiny v týdnu rozjížděcí. Taková hodina by měla být více o komunikaci a stejně tak se snažíme udělat i poslední hodinu. Ten systém změn je ale stále ve vývoji,“ říká Smolíková.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!