PRAHA/BRUSEL Několikaleté lobbování v EU se vyplatilo. Navigační systém Galileo, jeden z největších unijních projektů posledních let, se má stěhovat do Česka.
Systém, který bude řízen z Prahy, má konkurovat americké vojenské navigaci GPS a jeho ruské obdobě GLONASS. Evropské unii by měl zajistit nezávislost na civilních verzích zmíněných naváděcích programů. Oumístění Galilea do Česka včera v Bruselu rozhodli velvyslanci členských zemí Unie. Česku dali přednost před Nizozemskem, které pro vedení projektu Galileo vytipovalo město Noordwijk. Verdikt velvyslanců však bude muset ještě v pátek potvrdit rada ministrů pro konkurenceschopnost.
„Je to pro nás velice prestižní záležitost. Vyplatila se nám kontinuita. O sídlo Galilea totiž usilujeme už od roku 2006. Dokázali jsme přesvědčit i Unii, aby takový úřad sídlil v nové členské zemi,“ raduje se český vládní vyjednávač pro Galileo Karel Dobeš. Vedle prestiže přinese Galileo i pracovní příležitosti řadě českých firem. „Administrativu Galilea obstarává asi 80 úředníků. Počítáme, že do Prahy se jich z Bruselu přestěhují tak dvě až tři desítky. Zbytek míst mohou obsadit Češi. Díky pravidelným kongresům v našem hlavním městě se mohou do projektu zapojit i soukromé firmy,“ vyjmenovává další výhody Galilea Dobeš. Česko už má také jasno, kde bude nový úřad sídlit. Měl by obsadit budovu bývalé České konsolidační agentury v pražských Holešovicích.
Zpoždění může Galileo zabít Podle původního záměru mělo být pro potřeby projektu Galileo v roce 2007 na oběžné dráze 30 družic, z toho tři záložní. Zatím jsou ale v kosmu pouze dva satelity. Příští rok mají být vypuštěny čtyři družice a do roku 2014 má kroužit nad Zemí 18 satelitů.
Odborník na kosmonautiku Antonín Vítek z Akademie věd je skeptický. Francouzská společnost Arianespace, jejíž rakety by mohly družice vynášet, preferuje lépe placené komerční lety a termíny startů jsou vyprodány už na dva roky dopředu. Rusové, kteří ze základny ve Francouzské Guyaně mají vynášet satelity svými Sojuzy, zvýšili cenu za jeden start z původních 70 milionů eur na více než 130 milionů. „V době, kdy má Evropská unie hluboko do kapsy, pochybuji, že se podaří uskutečnit plánovaný počet startů,“ říká Antonín Vítek.
Provoz systému Galileo, odhadovaný na 750 milionů eur ročně, je přitom do značné míry závislý na počtu platících uživatelů. Čím později ale začne, tím více potenciálních zákazníků může přetáhnout vylepšený americký GPS.
Rozpočet Galilea včetně vývoje činí 4,4 miliard eur. Náklady měly částečně nést soukromé firmy, které ale z projektu odstoupily.
***
SYSTÉM GALILEO
Komerční využití
Za poplatek bude přístupná navigace
s přesnosti desítek centimetrů.
Zakódovanou frekvenci dostanou armády
a bezpečnostní složky evropských států.
uplatní se například při:
řřízení a koordinaci nákladní dopravy
a vozů záchranné služby nebo taxíků
aautomatickém přistávání letadel
za nepříznivých podmínek
ssledování přepravy nebezpečných nákladů
pprojektování a správě sítí od elektrického
vedení až po ropovody
zzakládání vrtných plošin
mmapování ledovců
mmonitorování výšky mořské hladiny
nebo ohrožených zvířat
řřízení letového provozu
n nouzové lokalizaci osob pro celosvětovou
záchrannou službu
Co umožní jednotlivcům
Tato navigace bude volně
dostupná v tzv. Open Service.
umožní určit polohu s přesností
méně než čtyři metry:
na celé planetě
ve městech včetně doposud
nepokrytých míst v zástavbě
v horských údolích
v hustém lese
v polárních oblastech
Jak systém Galileo funguje
Družice vysílají v určitých intervalech signály, které přijímá přístroj uživatele na Zemi a pomocí nich se vypočítává poloha. Aby mohl přijímač v automobilu určit svou přesnou pozici, potřebuje signál nejméně ze tří družic. K určení pozice letounu a jeho výšky je nutný signál ze čtyř satelitů.