Čtvrtek 30. května 2024, svátek má Ferdinand
  • Premium

    Získejte všechny články mimořádně
    jen za 49 Kč/3 měsíce

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Návrat k jednoduchosti. BMW řady 5 dospělo

Česko

Designová extravagance je minulostí a šestá generace BMW řady 5 už nejspíš nikoho nepobouří. Svými hladkými tvary připomíná spíš řadu 7. S ní má tato nová „pětka“ společného více, než by se čekalo.

Minulá generace tohoto auta se každému nelíbila. Nástupce je už mnohem umírněnější, tedy až na velikost. Měří skoro pět metrů, ale dokud nemáte srovnání s jinými vozy, nepřijde vám to. Tohle auto své rozměry totiž skvěle maskuje. Prostornost jen o trochu delších vládních limuzín sice nenabízí, ale je to slušný průměr a i do dlouhého kufru se vejde dost. Řidiče BMW řady 5 ale obklopí špičkově zpracovaná palubní deska, připomínající tu ve větší řadě 7, a široká středová konzola. Interiér působí mnohem moderněji než dřív.

To podstatné se ale nezměnilo. BMW svého řidiče nejen důvěrně obejme, ale také potěší volantem akorátního průměru, pozicí za ním i tužšími pedály pro přesné dávkování výkonných brzd a plynu. Tužší se zdá i podvozek. Jak se však trochu rozjedete, zjistíte, jak dobře dokáže tlumit nerovnosti. Více jsou znát jen krátké ostřejší zatáčky, což by mohly mít na svědomí tvrdé bočnice pneumatik „run-flat“, schopných dojetí i po defektu. Kdo chce maximální komfort, může si připlatit za adaptivní odpružení - podle mnohých je prý lepší než v řadě 7, se kterou model sdílí podvozkovou platformu.

Zábavná jako „trojka“ Rychlou jízdu má tradičně stabilní řada 5 ráda. V zatáčkách je díky rovnoměrnému rozložení hmotnosti vyrovnaná, a pokud má příplatkovou natáčecí zadní nápravu, její mrštnost až zarazí - přestože je těžší než dříve. Za volantem připomíná spíš menší BMW řady 3. Zadní kola pomohou elegantně vykroužit serpentiny bez nutnosti ručkování na volantu a ve městě se otočí na stejném prostoru jako malé auto.

Řízení je tradičně precizní, ale BMWje nyní osadilo elektromechanickým posilovačem snižujícím spotřebu. Jde o jeden z nejlepších současných systémů, přesto volant okradl o část zpětné vazby.

BMW nabízí širokou škálu motorů. Druhou nejsilnější benzinovou verzi 535i opět pohání řadový třílitrový šestiválec, dopovaný už jen jedním turbodmychadlem. Jeho mimořádné pružnosti již takřka od volnoběhu ani rychlým reakcím to nijak neuškodilo. Dobře utlumený motor s krásným zvukem ve vyšších otáčkách lze spřáhnout s novou osmistupňovou automatickou převodovkou, která umí být rychlá téměř jako dvojspojkové skříně.

Kdo si připlatí, dostane další technické lahůdky. Například aktivní stabilizátory, kamery v předních náraznících, automatické parkování do podélné řady, dovírání dveří a další.

Řada 5 dospěla a již nikoho neurazí. Pod serióznějším zevnějškem je to ale stále auto, které dokáže uspokojit i náročné řidiče. Vypadá jako „sedmička“, ale ani přes svou velikost neztratila nadšení, tak připomínající menší „trojku“.

Technické parametry

Rozměry 4899 x 1860 x 1464 mm Zavazadlový prostor 520 l Hmotnost 1775 kg Motor přeplňovaný 6válec, 3,0 l Výkon 225 kW (306 k) / 5800 min-1 Toč. moment 400 Nm / 1250 min-1

Provozní vlastnosti

Zrychlení 0-100 km/h 6,1 s Nejvyšší rychlost 250 km/h Komb. spotřeba 8,4 l / 100 km Cena 1 381 068 Kč HODNOCENÍ

Za volantem Rodina Rodina

Peníze Cena

Autor: