Úterý 30. dubna 2024, svátek má Blahoslav
130 let

Lidovky.cz

Návrh velikonočního kompromisu

Česko

TĚSNĚ VEDLE

Běžela svého času na stránkách LN vášnivá debata. Spor se vedl tradiční českou podobu Pondělí velikonočního, konkrétně o zvyk otloukání českých žen pomlázkami v naději na zisk vajec. Zúčastnivší se autorky většinou zastávaly názor, že je to projev reziduálního barbarství, které se jednou za rok - využívajíc alibi lidové tradice - může projevit s plnou brutalitou. Patriarchát se chápe možnosti seřezat ženu, připomenout jí její podřízené postavení.

Z druhé strany zaznívala slova o poblázněné ideologii, která si chce podmanit i ty nejautentičtější a v jádru radostné a svobodné lidské projevy, nacpat celý svět do jednoho nudného mustru a useknout, co by snad přečnívalo.

V předvečer letošních svátků vzešel v hlavě autora těchto řádků úžasný kompromisní návrh. Letos se už jeho realizace nestihne, tak snad příští rok.

V tomhle sporu nejde jenom o ideologii. Životní zkušenost autora poučila o tom, že existuje docela početná skupina žen, v nichž možnost, že na ně nastoupí parta lehce připitých chasníků s pomlázkami, budí odpor a hrůzu. Ty city v sobě mají usazené natolik hluboko, že se jich nemohou zbavit ani v lokalitách, kde pravděpodobnost výskytu pomlázky je prakticky nulová. Popadá je velikonoční ostražitý běs.

Vyplácení je rituál a účast na rituálech je dnes dobrovolná. Tradice mají přinášet těm, kdo je naplňují, také radost, Velikonoce jsou svátek všeho možného, ale strachu ne. Jistě existují dívky, které to honění, pištění a nalévání a polévání Velikonočního pondělí těší. Obavy těch ostatních by ale možná stálo za to, jak se říká, ošetřit. Třeba nějakým decentním označením - barvou šátku, snadno snímatelnou samolepkou na dveřích, které by v očích koledníků byly znamením nedotknutelnosti. Hned ze začátku by se to asi úplně neujalo, ale s postupem času, kdo ví. Byl by to hezký příspěvek ke genderové harmonii a k světovému míru.

O autorovi| Ondřej Štindl redaktor LN

Autor: