Pondělí 29. dubna 2024, svátek má Robert
130 let

Lidovky.cz

Nebezpečí přechodného stavu

Česko

MEDIÁLNÍ DIÁŘ

Na televizním trhu je už od počátku nového roku živo. Hned v prvním lednovém týdnu propukl spor mezi dominantním kabelovým operátorem UPC a jedním z jeho klientů, hudební stanicí Óčko. Spor je dalším projevem provizoria a nejistoty na trhu, které budou panovat ještě po několik dalších let přechodu z analogového na digitální televizní vysílání.

Tento proces má urychlit loňská tzv. diginovela. Prostřednictvím pozměňovacího návrhu, který na poslední chvíli předložil poslanec ODS Petr Pleva, se šesti novým digitálním stanicím včetně Óčka podařilo dostat do zákona jednu výhodu pro sebe. Ta se týká tzv. must carry, ustanovení, že do své nejnižší programové nabídky musejí kabeloví operátoři povinně zdarma zařadit i šestici digitálních nováčků (dosud tato povinnost platila jen pro programy ČT, Novy a Primy).

Proti tomu ale protestují kabelovky v čele s tou největší, UPC. Ta už loni tvrdila, že na tolik povinně šířených programů jí kapacita základní nabídky nestačí, že v ní tolik pozic nemá. A už delší dobu hrozí státu stížností u Evropské komise.

Že se povinnost kabelovek vysílat digitální nováčky do zákona dostala, je úspěchem jejich zákulisního lobbingu a naopak neúspěchem vyjednavačů UPC. Poté bylo možné v kuloárech zaznamenat zvěsti o vzrušených, nevybíravých verbálních reakcích, s konkrétní odplatou UPC přišla teď na začátku ledna, kdy zákon začal platit.

UPC vyhlásila válku!, tak přesně zněla jedna z mnoha dnešních SMS od lidí z branže - poznamenal si do svého on-line zápisníku koordinátor digitalizace Zdeněk Duspiva. To, jak UPC diginovelu využila, vidí jako „poněkud ekvilibristické řešení“. Důvod, proč má UPC problém s must carry, spočívá totiž v tom, že zdaleka ne všechny své rozvody zatím zdigitalizovala. Proto v analogových přípojkách, jak tvrdí, nemá místo na tolik programů.

Z analogové pozice, na které dosud Óčko vysílala, proto tuto hudební stanici vyřadila, a místo ní zařadila digitální tok, který pojme několik programů - jako první tam zařadila právě Óčko. Aby je ovšem diváci mohli přijímat všude tam, kde dosud Óčko ladili analogově, musejí si od UPC navíc pronajmout digitální přijímač za 90 korun měsíčně.

To se Óčku samozřejmě nelíbí. Podle serveru Týden.cz by tak mohlo přijít až o čtyři sta tisíc domácností. Šéf Óčka Jiří Balvín podle iDnes hrozí právními kroky.

Pochopit lze obě strany. Zařazení do povinně šířených programů je úlitbou zákonodárců digitálním nováčkům, aby tito měli aspoň v tomto ohledu stejnou možnost dostat se po svém startu k divákům, jako mohou dnes ČT, Nova a Prima. V tomto případě je to ale na úkor jiného soukromého podnikatele, tedy kabelových operátorů včetně UPC. Ta ovšem jistě mohla dát Óčku o tomto kroku vědět dříve než deset dní před koncem roku, jak tvrdí Balvín, případně opatření uplatnit i pro další kanály.

Do plně digitalizovaných sítí nebude problém všechny programy dostat. V mezifázi, kdy budou z analogového signálu přecházet nejen pozemní vysílače, ale také kabelové a satelitní společnosti a která může trvat i několik let, budeme ovšem svědky řady podobných usilovných sporů jednotlivých subjektů na trhu o to, aby to nebyly zrovna ony, kdo na neodvratné provizorium doplatí.

Zároveň můžeme očekávat častější změny vysílacích zákonů jako reakci i důsledek čím dál rychleji se měnících technologií. Podstatná pro úspěch mediálních podnikatelů tak bude nejen kvalita obsahu a služeb, jak se rádo zdůrazňuje, ale neméně bude záležet i na důrazu a strategii vyjednavačů a lobbistů. Současná situace Óčka navíc ukazuje, že první vyhrání může zanedlouho z kapsy vyhánět.

O autorovi| Ondřej Aust redaktor Lidových novin

Autor: