Vládní strana svobodných demokratů FDP okamžitě zahájila diskusi o snižování daní. A mezi daně, které chce FDP nejraději zcela zrušit, patří takzvaná „přirážka solidarity“, kterou Němci odvádějí z daní z příjmu a z níž se financuje například vyrovnání mezi chudšími a bohatšími spolkovými zeměmi.
Finanční expert z FDP Frank Schäffler navrhuje, aby se již nyní ukončilo daňové zatížení přirážky solidarity. Jeho návrh ale nemá v koaliční CDU/CSU oporu. „Není to dobrý nápad,“ odmítá Erwin Huber z CSU. Podle něj lidé, kteří vydělávají málo, jsou beztak od této daně osvobozeni a její zrušení by tak prospělo jen části bohatších obyvatel. Původně byl tento příspěvek na srovnání rozdílů mezi východem a západem Německa naplánován až do roku 2019. V té době by se podle propočtů měly ekonomické rozdíly mezi starými a novými spolkovými zeměmi již smazat. Jenže ani dosavadní platby, které plynuly do chudšího východu, nedokázaly příliš pomoci. Podle studie Institutu pro hospodářský výzkum v Halle náklady na sjednocení a dorovnání hospodářské úrovně východu již dosáhly 1,3 bilionu eur. Podle jiných zpráv tato suma již přesáhla až 1,6 bilionu eur.
Pokračování na straně 18
Dokončení ze strany 13
Zřejmě se nedá přesně stanovit, na kolik už Němce sjednocení vyšlo. Jisté je ale to, že ani tak obrovské sumy, o kterých výzkumy hovoří, zatím nestačily, aby se nové spolkové země dostaly na hospodářskou úroveň těch starých. Nezaměstnanost je v zemích bývalé Německé demokratické republiky téměř dvojnásobná, platy jsou zhruba o třetinu nižší.
Podle ekonoma Ulricha Busche dokonce peníze na východ země proudily zbytečně. „Finance zabraňují sociální katastrofě, nezpůsobují ale žádný trvající proces výstavby,“ cituje Busche magazín Zeit Online. Problém přitom spočívá hlavně v tom, že na východě nevznikají žádné silné projekty, které by vytvářely další investice a také zde udržely mladé lidi.
Jenže ani na západě Německa už není všechno jako z reklamy. Podle některých kritiků šlo příliš peněz na východ, kde nyní jsou nová nádraží, upravené chodníky a solidní infrastruktura. Na obnovu a další investice na západě tak nezbývaly finance.
Na to upozorňuje například i ministr dopravy Peter Ramsauer, podle nějž je nyní čas na nové investice do západní části země. Například silnice tam nutně potřebují modernizaci.
Znechucení dávají najevo i občané v západní části Německa. „Podívejte se na to, taková silnice je pro ostudu, už čeká na opravu skoro deset let,“ říká Horst Plott a ukazuje na ulici před svým domem v bavorské metropoli Mnichově. Vadí mu hlavně to, že kvůli investicím v bývalé NDR i v bohatém Mnichově šetří. Na děravé silnice si zde nechtějí zvykat. „Ze začátku to byla jasná solidarita, ale dnes už na dotování Východu nemáme,“ dodává.