„Oživení prvního oblouku viaduktu přirozeně prověří nejen funkčnost celého budoucího řešení, ale také provázanost na dostupné dopravní trasy v okolí a občanskou vybavenost v rámci koncepce tzv. 15minutového města. V budoucnu tam totiž postupně vyrostou nové kavárny, bistra, kulturní projekty ale i zázemí pro startupy,“ říká k projektu Zdeněk Hřib, náměstek primátora pro oblast dopravy.
V pilotním projektu se v oblouku objeví nové zasklené fasády, město nechá vytvořit interiér a zázemí infocentra. V minulosti, před kompletní opravou viaduktu, byl oblouk uzavřen a sloužil jako garáž.
Místo bude Praha ve zkušebním provozu využívat dva roky, přičemž bude sledovat jeho vliv na viadukt. Poznatky využije při vestavbách v dalších obloucích.
Navrhované vestavby jsou konstruovány jako plně demontovatelné, a žádným způsobem by neměly ovlivnit pěší nebo jiné dopravní trasy. Pro pěší a auta budou stále využívány sousední portály.
Adam Zábranský, pražský radní pro majetek, transparentnost a legislativu, vidí v kultivaci okolí Negrelliho viaduktu a zprovoznění oblouků pod ním velkou příležitost pro Karlín a jeho okolí. „Zajímavé budou i synergie se sousedícími Kasárnami Karlín, která Praha brzy získá do vlastnictví. Ta jsou už dnes významným místem setkávání Pražanů, a věřím tomu, že místu vdechne nový život i obnovený viadukt.“
Podle dřívějších vyjádření představitelů města budou mít oblouky tři různé účely. Pro komerční využití se počítá se 40 procenty z nich, kdy nájemci dostanou smlouvu na pět let s možností ji následně prodlužovat. Stejný počet prostor bude určen pro tzv. kreativní pronájem s tříletou nájemní smlouvou. Zbytek oblouků bude sloužit pro start-upy, které dostanou prostor do pronájmu na jeden rok.
Negrelliho viadukt je prvním pražským železničním mostem přes Vltavu a druhým nejstarším stojícím mostem v Praze. Spojuje Masarykovo nádraží přes ostrov Štvanici s Bubny. Stavba dlouhá 1100 metrů, která byla uvedena do provozu na začátku června 1850, je památkově chráněná. Jméno má po staviteli Aloisi Negrellim.