Středa 8. května 2024, Den vítězství
130 let

Lidovky.cz

Nehod přibylo, pojištění ale nezdraží

Česko

Deset let konkurence v povinném ručení – Na trhu probíhá ostrý boj pojišťoven o motoristy

Řidiči bourají stále častěji a způsobují stále více škod.

Pojišťovny však neplánují zdražení povinného ručení – brání jim v tom konkurence.

PRAHA Dvě zprávy mají pro české řidiče domácí pojišťovny – jednu dobrou a jednu špatnou.

Ta špatná je, že počet jejich nehod i výše způsobených škod rychle roste. Ta dobrá je, že ani tak se nechystá plošné zdražení povinného ručení.

V loňském roce řidiči způsobili při dopravních nehodách škody za 14,3 miliard korun. To je téměř dvakrát tolik co před deseti lety. Vyplývá to ze včera zveřejněné statistiky České kanceláře pojistitelů (ČAP). Nárůst podle ČKP stále více souvisí se škodami na zdraví než se škodami na majetku. Důvodem rychlého nárůstu je to, že při haváriích dochází stále častěji ke zraněním, které musí pojišťovny následně kompenzovat. Podíl škod na zdraví na celkových závazcích z povinného ručení stále roste a za rok 2009 se již blíží 40 procentům. Průměrná hodnota škody na zdraví přesahuje 500 tisíc korun je 18krát vyšší než průměrná škoda na majetku. Ta dosahuje asi 30 tisíc korun, zatímco v roce 2002 to bylo 22 tisíc korun.

Mluvčí České pojišťovny Dagmar Koutská upozornila, že výdaje pojišťoven rostou i na další náhrady. „Nejde jen o škody na zdraví a renty, ale také o rozsáhlé majetkové a ekologické škody a příspěvky na nejrůznější služby pro trvale těžce zdravotně handicapované, přestavby domů, ošetřovatelky, které čím dál tím častěji klienti po zranění využívají,“ řekla Koutská.

Pojišťovny nechystají plošné zdražení povinného ručení Také v letošním prvním pololetí zaznamenaly pojišťovny v rámci povinného ručení více škod než ve stejném období loni. „Za první dva kvartály nám škody v meziročním srovnání rostly zhruba dvojnásobným tempem,“ potvrdila mluvčí pojišťovny Uniqa Eva Svobodová.

Z objemu škod přitom částečně vycházejí pojišťovny při stanovení cen povinného ručení. Ty se podle pojišťoven pro příští rok budou pohybovat oběma směry, řidiči jezdící bez nehody u některých z nich zaplatí méně.

„Pro rok 2011 nebudeme plošně upravovat pojistné sazby. Základní pojistné sazby se tedy nezmění. U všech klientů budeme uplatňovat pouze bonus/malusový systém,“ řekl mluvčí pojišťovny Kooperativa Milan Káňa.

Česká pojišťovna, která je s téměř dvěma miliony smluv na povinné ručení jeho největším poskytovatelem v zemi, se dokonce chystá zlevnit řidičům, kteří jezdí bez nehod.

Přestože pojišťovny plošné zdražení povinného ručení neplánují, na zvyšující se počet nehod doplatí nejrizikovější skupiny řidičů. Podle pojišťovny Generali mezi ně patří zejména řidiči mladší 30 let. „Důvod je prostý. Dlouhodobě vykazují vysoký škodní průběh, a to napříč celým trhem,“ vysvětlil mluvčí pojišťovny Jiří Cívka. Zdůraznil však, že klíčovým faktorem pro stanovení ceny pojištění zůstává to, zda-li řidič bourá nebo jezdí bez nehod. Pojišťovny bojují o řidiče Přestože jsou pojišťovny nuceny na povinném ručení vynakládat stále více peněz, zdražit plošně pojištění si v podstatě nemohou dovolit. „Jsme limitováni konkurenčním tlakem,“ připouští mluvčí České pojišťovny Dagmar Koutská.

„Povinné ručení vnímáme jako vstupenku ke klientovi. Následně mu nabízíme další produkty. Vycházíme například z faktu, že pokud má klient vozidlo, určitě někde bydlí, a tak mu můžeme nabídnout majetkové pojištění atd.,“ řekl Petr Baný, mluvčí pojišťovny Triglav. Pojišťovny proto v současné době nadbíhají řidičům nejen cenami, ale také doprovodnými službami. „Jednoznačně největší motivací pro pořízení našeho povinného ručení je pro klienty živelné připojištění, které v rámci povinného ručení nabízíme zdarma,“ uvedl mluvčí Kooperativy Milan Káňa. Pojišťovna Generali začala do povinného ručení zahrnovat krytí havarijního rizika ze střetu se zvěří. Česká pojišťovna pak začne od příštího týdne půjčovat majitelům poškozených aut na tři dny náhradní vůz.

***

NEJVÍCE POJISTEK

Česká pojišťovna

Slibuje mimo jiné bonus až 55 procent, který lze převést ze stávající pojišťovny nebo od člena rodiny. Nabízí právní pomoc pojištěnému řidiči až do výše 20 tisíc korun a také úrazové pojištění zdarma.

Kooperativa

K povinnému ručení nabízí například slevu 75 procent na celoroční kartu cestovního pojištění či živelní pojištění vozidla zdarma. Součástí nabídky je přenos bonusu (až 50 procent) na jiné vozy či nadstandardní asistenční služby zdarma.

Česká podnikatelská pojišťovna

Nabízí k povinnému ručení mimo jiné úrazové pojištění řidiče zdarma. V nabídce jsou tři různé druhy pojištění podle výše limitu úhrady škod.

Allianz

V nabídce má k povinnému ručení rozšířený systém bonusů.

Maximální bonus slibuje až do výše 85 procent. Pro motoristy rodiče nabízí zdarma úrazové pojištění pro děti ve voze. Podobně jako u jiných pojišťoven nabízí tři varianty limitů plnění.

Graf

POČET POJIšTĚNýCH AUT v ČESKU

Stav pojištění k 30. 6. 2010

Stav pojištění k 31. 12. 2001

Zdroj: ČKP

Poznámka: *30.6. 2002, **30.6.

2006, ***31.12. 2008,,****31.12. 2007,

*****30. 6. 2008

Vývoj škod povinného

ručení ( v mld. Kč, podíl

škod na zdraví v %)

2000 22 7569

2001 22 8904

2002 28 9863

2003 28 10 014

2004 31 11 280

2005 29 11 518

2006 33 12 480

2007 34 12 757

2008 37 13 336

2009 39 14 257

Zdroj: ČKP / ZR

ŠKODY A pOJIŠTĚNÍ

Věk nepojištěných řidičů

24 až 30 let 27 %

Nad 50 let 9 %

31 až 35 let 14 %

Do 24 let 25 %

36 až 50 let 25 %

Kde dochází nejčastěji k nepojištěným haváriím

Středočeský kraj 13 %

Praha 16 %

ostatní 43 %

Jihomoravský 9 %

Ústecký 11 %

Moravskoslezský 8 %

Autor: