Pondělí 6. května 2024, svátek má Radoslav
130 let

Lidovky.cz

Nehoda prý nechodí sama

Česko

Střety tramvají – Brno zažívá černé období, škody jsou vysoké

BRNO Tolik havárií tramvají za sebou již Brno dlouho nezažilo. Jedna „šalina“ vráží do druhé a dokonce už nastala i situace, kdy jedna sama bez řidiče vyjela z vozovny a zastavila se o druhou.

Škody už jdou do milionů korun. Odborníci přesto tvrdí, že se Brňané nemají čeho bát. „Věřím, že platí zkušenost, podle níž se nehody odehrávají ve skupinách a teď bude klid,“ poznamenal náměstek generálního inspektora Drážní inspekce Jan Kučera. Jejich statistika ale povzbudivá není. Pokud se týče střetů „šaliny“ a jiného takzvaného drážního vozidla, což je kromě tramvaje také například trolejbus, už nyní celkový počet přesáhl číslo za celý loňský rok. Vloni jich bylo patnáct, letos už šestnáct.

Mluvčí dopravního podniku Hana Pohanová přiznává, že případy střetu tramvají jsou z velké části vinou jejich zaměstnanců. „Takzvaná ujetí vznikají nepozorností nebo třeba při couvání,“ uvedla. Výjimkou je právě případ tramvaje, která byla odstavená ve vozovně v Medlánkách kvůli špatnému systému, samovolně se rozjela a vyjela ven. Tam šlo o technickou závadu.

Letos nastaly problémy s výší škody na vozidlech Až dosud byly škody na vozidlech většinou velice nízké. Když vloni do sebe třikrát najely tramvaje, vždy si jen mírně poškodily nárazníky nebo spřáhla a případně pomačkaly plech. Letošní škody ale míří do milionů korun, jasné budou až po dokončení oprav vozů.

Brňané, kteří od začátku června pocítili důsledky dvou větších střetů vozidel, obou na trati do Starého Lískovce, se diví. „Podnik by to měl vysvětlit. Řidiči chtějí stávkovat, ale zároveň vyvádějí tohle,“ svěřil se včera LN Petr Nezval stojící na zastávce Osová. „Vždycky jsem jezdila ráda v zadní části vozu, teď přemýšlím, jestli je to bezpečné,“ dodala další z čekajících Kateřina Páleníková.

Zástupci drážní inspekce je však uklidňují. „Situaci sledujeme. Tady jde o výjimečné záležitosti, obecně přibývá spíše střetů v ulicích s automobily, to je ale věc všech měst, doprava prostě houstne,“ podotkl Kučera. Mluvčí inspekce Zdeněk Neusar doplnil, že sami vyšetřují případ z předminulého týdne, kdy se při srážce tramvají zranilo šest lidí, a medláneckou havárii: „V ostatních případech dozorujeme správný postup provozovatele, tedy dopravního podniku.“ Řidiči si musejí platit pojištění, nehody se jim sčítají Pokud se prokáže, že za nehodu může řidič tramvaje, musí počítat s postihem. „To může znamenat jak například zápis do karty řidiče, tak snížení osobního ohodnocení, vždy záleží na konkrétní situaci,“ vysvětlila Pohanová. Náhrada škody se řidičů většinou netýká, jsou pojištěni. Obvykle se nemusejí ani obávat výpovědi. „Pokud ovšem v rámci policejního vyšetřování nepřijdou o řidičské oprávnění. Anebo se nejedná o alkohol, to se pak ani nestihnou rozloučit,“ poznamenala mluvčí. Má-li některý z řidičů na kontě dvě zaviněné nehody, čeká ho psychologické vyšetření.

Vydání| Tato zpráva vyšla v prvním vydání

Regionální mutace| Lidové noviny - Brno

Autor: