Středa 8. května 2024, Den vítězství
130 let

Lidovky.cz

Nehody seniorů. 54 mrtvých

Česko

Senioři za volantem způsobili v minulém roce nejvíce smrtelných nehod za poslední léta. Zemřelo 54 lidí, o jedenáct více než v roce 2008. Oběťmi jsou mnohdy sami šoféři v důchodovém věku. Důvod? Málo časté prohlídky a celkové stárnutí populace.

PRAHA Byla to jedna z posledních tragických nehod minulého roku. Starší řidička jela 28. prosince se svou mazdou z Letů u Písku v jižních Čechách do nedalekých Mirovic. Na křižovatce s hlavním tahem na Prahu přehlédla stopku a z vedlejší silnice najela přímo pod kola rychle projíždějících aut. Jedno z nich její vůz smetlo. Žena svým zraněním krátce po nehodě podlehla.

Zařadila se tak mezi 54 obětí dopravních nehod, které způsobili řidiči starší 64 let. Při nehodách šoférů, kteří mohou na silnici jen se souhlasem praktického lékaře, tak zemřelo o jedenáct lidí více než v roce minulém.

Důvodů tohoto nárůstu je hned několik. Starší motoristé se zaprvé objevují na silnicích stále častěji. „Jejich počet stále stoupá. Je to logické, protože stárne celá populace. Není to nijak skokový nárůst, ale ten počet plynule roste,“ říká mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.

Další možný důvod hledají praktičtí lékaři, kteří dávají starším šoférům osvědčení, že mohou za volant. Podle mluvčí sdružení praktických lékařů Ireny Kudrnovské jsou povinné prohlídky málo časté a neúplné. „Prohlídky ve vyšším věku, nad 68 let, jsou po dvou letech a to je málo. Třeba demence nebo alzheimer se totiž mohou prudce zhoršit i během několika měsíců. V prohlídkách mi navíc chybí psychotesty, které jsou běžné u řidičů nákladních vozů,“ říká Kudrnovská.

Ta navíc dodává, že mnoho starších šoférů na prohlídku vůbec nedorazí nebo ignoruje její negativní závěr. Motoristé tím sice riskují tučnou pokutu, ale mnohdy nemají na výběr. Zejména lidé z odlehlých vesnic auto k životu potřebují. Bez něj se téměř nemají šanci dostat na nákup do spádového města. Hromadná doprava totiž jezdí velmi špatně a do mnoha obcí autobusy vůbec nezajíždějí.

Podle policie jsou největší slabinou starších řidičů pomalejší reakce na náhlé situace. „Je to i kvůli tomu, že nejsou na silnicích tak často. Vyjíždějí třeba jen několik dní v roce. Je to ale zase případ od případu. Znám sedmdesátileté řidiče, kteří jsou čilí jak mladíci a najezdí toho hodně,“ říká šéf dopravní policie Zlínského kraje Štěpán Zachara.

***

Tragické nehody starších řidičů

Řidiči nad 64 let způsobili minulý rok 2380 nehod. Při nich zemřelo 54 lidí, což je o 11 více než v roce předchozím. Nejčastější příčinou nehod starších motoristů je podle policie nedání přednosti v jízdě.

Počet tragických nehod starších šoférů roste ze dvou hlavních důvodů: Vlivem stárnutí celé populace jich rok od roku přibývá. V minulém roce evidovalo ministerstvo dopravy více než 1 200 000 držitelů řidičkých průkazů ve věku 60 až 80 let.

Druhým důvodem jsou povinné lékařské prohlídky. Podle praktických lékařů, kteří je provádějí, jsou málo časté a neobsahují psychotesty. Na lékařskou prohlídku musí řidiči v 60, 65 a od 68 let každé dva roky.

Autor: