Neděle 28. dubna 2024, svátek má Vlastislav
130 let

Lidovky.cz

Nejdelší tunel? V úplné rovině

Česko

V Bzenecké Doubravě na jižní Moravě se chystá stavba dvou dálničních tunelů v absolutní rovině. Stavba za 12 miliard korun je podle nezávislých expertů a ekologů ukázkou toho, jak šikovně prostavět co nejvíc peněz.

PRAHA Vypadá to jak nápad starosty Kocourkova. Mezi Bzencem a Rohatcem na jižním Moravě je téměř naprostá rovina. Přesto tu chce Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) vybudovat nejdelší tunel v Česku,

Šestikilometrový obr má být se svým kratším dvoukilometrovým bratrem součástí rychlostní silnice R55. U Bzence má vzniknout proto, aby ochránil tamní ptačí rezervaci. Veledílo za 12 miliard korun už posvětila odborná komise ministerstev dopravy a životního prostředí.

Téměř všichni dotčení, tedy ekologové, ŘSD, místní samospráva a přizvaná inženýrská společnost Mott McDonald, se přitom shodnou na tom, že takto dlouhý a drahý tunel je naprostý nesmysl. Proč se má tedy stavět?

Podle ekologů jde o účelovou politiku ŘSD. Postup je podle nich jednoduchý. Navržení trasy, která je pro ekology nepřijatelná, její tvrdé prosazování a nakonec předražený kompromis.

„Oni si vytyčí jednu z variant a tu pak prosazují přes mrtvoly. Na nás pak svedou to, že jsme dálnici neúměrně prodražili. Takový tunel ale nikdo nechtěl. Nabízela se objízdná varianta,“ říká Pavel Doucha z Ekologického právního servisu.

Podobně nemluví jen ekologové. Projekt tunelu odsuzuje i poradenská společnost Mott McDonald, kterou si ŘSD najalo, aby u Bzence posoudila všechny trasy dálnice. „Je to úplný nesmysl. Je za tím snaha dotlačit to ke zdi a pak vyplýtvat desítky miliard za nějaké naprosto nesmyslné řešení,“ říká ředitel firmy Jiří Petrák. Ten ale dodává, že chyba je i na druhé straně.

„Nejekologičtější průchod Bzeneckou Doubravou by byl po zemi v souběhu se železnicí. Zmizely by totiž nepůvodní dřeviny, které zarostly někdejší cennou step. To je ale nemožné kvůli zřízení rezervace,“ dodává Petrák. Tu založilo v roce 2004 ministerstvo životního prostředí v rámci celoevropského projektu NATURA 2000.

ŘSD všechny úvahy o mrhání penězi razantně odmítá. „My nechceme prostavět co nejvíc peněz. Naopak. Pokud tu prostavíme 12 miliard korun, tak je nám to velmi líto, ale byli jsme k tomu donuceni,“ brání se Jan Hoření z ŘSD.

Podle něj se ekologové vložili do projektu stavby R55 příliš pozdě. Až poté, co byla vybrána finální varianta.

„My nemůžeme ve dvou třetinách cesty zahodit několik let příprav a peníze, které jsme do toho vložili,“ dodává.

Zatím není jasné, jestli zmíněné veledílo na jižní Moravě opravdu vznikne. Podle jedné z teorií je totiž možné, že předražený tunel měl pouze projekt R55 na chvíli zmrazit. Cena je totiž tak veliká, že se na ni bude stát zdráhat poslat peníze.

***

Zbytečně drahé dálnice

1. R55 Bzenecká Doubrava Téměř v absolutní rovině se chystá stavba dvou tunelů o celkové délce 8 kilometrů. Veledílo za 12 miliard korun má ochránit tamní ptačí rezervaci. Ekologové i Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) považují navržené řešení za nesmyslné a neekonomické. Ekologové, ale i nezávislí experti za ním vidí touhu ŘSD prostavět co nejvíc peněz. ŘSD to však naprosto odmítá a megalomanský projekt připisuje právě nesmyslným požadavkům ekologů. Zároveň však tvrdí, že nakonec možná nic jiného než stavět nezbude. Další úseky dálnic, o jejichž užitečnost se vedou spory

2. R52 Brno-Vídeň Kontroverzní stavba rychlostní silnice podél chráněného území Pálava

3. R48 souběh R48 a D1 Podle kritiků jde o naprosto nesmyslný souběh dvou severomoravských dálnic.

4. R35 Je to jedna z nejpotřebnějších komunikací. Přesto bude dokončena jako jedna z posledních.

5. D3 úsek Posázavím Opět jedna z dálnic, kterou výrazně prodraží vítězná trasa.

6. R7 Praha-Chomutov Další z ne zcela prioritních rychlostních silnic, do které se v dočasné době investuje.

7. D8 Ústí nad Labem -Německo Dálnice postavená v nejdražší možné trase.

Autor: