Čtvrtek 23. května 2024, svátek má Vladimír
  • Premium

    Získejte všechny články mimořádně
    jen za 49 Kč/3 měsíce

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Nejen česká policie volí reklamu

Česko

Policie České republiky spustila předevčírem velkou mediální náborovou kampaň. Pohledy na její zpracování se mohou různit, ale faktem zůstává, že podobné kampaně používají i zahraniční policejní sbory. A často docela kontroverzní.

PRAHA Kampaň české policie z dílny reklamní agentury TBWA odstartovala reklamním spotem, v němž se odvážný chlapec postaví ve školní třídě na obranu slabšího spolužáka před šikanou a zastaví několik starších násilníků, kteří mu chtějí sebrat svačinu. Mottem kampaně se stalo heslo „Pomáhat a chránit“, přičemž kreativní řešení má podle zástupců agentury oslovit lidi, kteří „vždy pomáhali a chránili ostatní“. Na spot naváže tisková inzerce a plakáty v metru, na poštách, ve školách a v posilovnách.

Reklama už vyvolala první kritické ohlasy - podle šéfredaktora časopisu Marketing& Media Daniela Köppla se například snaží plnit dva různé cíle: nábor nových pracovníků a posílení image české policie v očích veřejnosti, což se jí prý nemůže podařit. Marketingový odborník Jiří Mikeš zase vytýká kampani naivitu. Jenže právě tyto snahy - najít nové policisty a současně vylepšit vnímání policie, popřípadě zatraktivnit policejní práci tím, že reklama bude promlouvat jazykem lidí, jež chce oslovit - je vlastní i většině zahraničních „rekrutovacích“ reklam. I ty ovšem často vyvolávají rozporuplné ohlasy.

Podle TBWA se česká kampaň inspirovala náborovým projektem pro britskou armádu s názvem Camuflage. Ten měl zvýšit atraktivitu British Army coby zaměstnavatele u mladých lidí ve věku od třinácti do sedmnácti let. Po vizuální stránce tedy volil komiksovou poetiku, populární mezi teenagery (viz LN 7. listopadu 2007). Komiksem se inspirovala i loňská náborová kampaň policie v Las Vegas, jejíž styl byl ovlivněn komiksem Sin City, proslaveným i díky stejnojmennému filmu. Policie v Los Angeles šla ještě o něco dál a angažovala jako „tvář“ svého náboru akčního herce Jackieho Chana.

Hodně diskusí i protestů vyvolala svého času kampaň irské policie Garda Síochána. Ta chtěla přilákat do policejních řad příslušníky významné náboženské komunity indických sikhů, a zvolila proto vizáž uniformovaného policisty sikha v tradičním turbanu. Protestoval proti ní například opoziční poslanec Leo Varadkar: „Když jde policista do práce, má nechat náboženství doma.“ Podle představitelů irské policie však kampaň splnila svůj účel.

Na druhou stranu je působivé, podaří-li se vytvořit reklamu, která upozorní atraktivní formou i na některé všední či negativní stránky policejní práce. To se povedlo například americké agentuře Team One, jejíž kampaň, jež měla doplnit stavy městské policie v americkém městě El Segundo, získala loni stříbro na Světovém festivalu reklamy v Cannes. Kampaň představovaly grafické koláže se sděleními jako „Muž, který mlátil dítě řemenem, sedí v poutech půldruhého metru od tebe a ty se musíš soustředit na papírování.“ Kampaň zastřešoval slogan „Užij si odznak“.

Autor:

Pracující důchodce skončil po nehodě bez příjmů. Účty poplatil díky životnímu pojištění
Pracující důchodce skončil po nehodě bez příjmů. Účty poplatil díky životnímu pojištění

Spousta důchodců si dnes přivydělává, aby zvládli zaplatit stále rostoucí výdaje a nemuseli se spoléhat na pomoc svých blízkých. Podobně tomu bylo...