PRAHA Nejdřív den prakticky nezamhouřil oči, v cíli závodu 24 hodin Le Mans našel Tomáš Enge (32) síly jen krátký přípitek a potom pospíchal do postele, kde dohnal během dalších patnácti hodin výrazný spánkový deficit.
Společně s Janem Charouzem a Němcem Stefanem Mückem vyjel předtím v jednom z nejnáročnějších podniků motoristického světa čtvrté místo. Od soboty do neděle posádka týmu Lola Aston Martin urazila 5091 kilometrů, při kterých obkroužila 373krát soutěžní okruh. Mezi vozy s benzínovým motorem nebyl nikdo lepší.
* LN Jak se vám po závodě usínalo?
Velice dobře. Den jsem skoro nespal a únava byla velká. Nařídil jsem toho asi nejvíc z naší posádky. Usnul jsem a prakticky o tom nevěděl.
* LN Měl jste vůbec chuť na nějaké oslavy?
Na to nebyly myšlenky. Musela mi stačit sklenička šampaňského. Připili jsme si s celým týmem a to bylo všechno.
* LN Berete výsledek jako malé vítězství? Mezi soutěžícími s benzínovými motory jste byli nejlepší.
Určitě. Už po kvalifikaci jsme tušili, že jsme s diesely schopní držet krok, ale ne bezhlavě závodit. Od toho se odvíjela naše taktika - vyhnout se karambolům a vyčkat, co předvedou soupeři. I kdybychom se snažili úplně na sto procent, věděli jsme, že s nimi závodit nejde. Měli technickou výhodu a vozy jim jely rychleji.
* LN Jaký je rozdíl ve výkonu benzínových a dieselových motorů?
Kroutící moment motoru je u dieselů drobně vyšší. Na rovince mohou jet o deset kilometrů v hodině rychleji. S větším přítlakem také lépe vybírají zatáčky.
* LN Přemýšlel jste, kolikátí jste mohli být, kdybyste měli dieselový motor?
To se nedá odhadnout, záleží na víc věcech, nejen na motoru. Aston Martin, ve kterém jsme jeli, diesely ani nevyrábí.
* LN Snažil jste se před závodem pořádně vyspat?
Ani na to nebyl čas. Týden před závodem je velmi náročný. Ve čtvrtek a pátek nás čekaly tréninky, v pátek schůzky se sponzory a novináři. Večer následovala přehlídka ve městě. V sobotu se vstávalo v sedm ráno, aby se stihnul poslední trénink před startem.
* LN Dá se na extrémní podmínky nějak připravit dopředu?
To asi nejde. Adrenalin, který koluje v člověku, ho naštěstí udržuje ve střehu. Nejde si lehnout a jen tak si zdřímnout. Je to dané atmosférou celého závodu.
* LN Kterou fázi z celodenního maratonu byste označil za nejkritičtější?
Samotný dojezd do cíle. Po všem tom úsilí udržet soustředění během poslední hodiny. Snažil jsem se jet lehčím tempem a zároveň držet maximální koncentraci, což je hodně těžké, jakmile člověk několikrát vypadne ze závodního rytmu.
* LN Jak často jste se s kolegy střídali v řízení?
Zhruba po dvou hodinách, respektive po dvou nádržích. Jedna vydrží zhruba na 43 minut.
* LN Co jste dělal ve chvíli, kdy jste neřídil?
Celých 24 hodin jsem prožíval závod naplno. Snažil jsem se odpočíval, ale moc to nešlo. Musel jsem sledovat, jak jedou ostatní i ve chvíli, kdy jsem nebyl na trati. Za celý den jsem si lehnul jen na tři čtvrtě hodiny mezi pátou a šestou ranní.
* LN V Le Mans jste jel už poosmé. Připadá vám závod s přibývajícími zkušenostmi lehčí?
Snad jedině v tom ohledu, že vím, co můžu čekat. Samotný závod je pokaždé stejně těžký. Jede se na maximum, nejde udělat chybu. 24 hodin je pořádně dlouhá doba...