Středa 8. května 2024, Den vítězství
130 let

Lidovky.cz

Nejhrbolatější dálnice zmizí

Česko

Spojení Brno-Vídeň - Začátek silnice je ostudou, opravy přijdou na stovky milionů

BRNO Politici by z té silnice rádi měli začátek dálnice z Brna do Vídně. Místo toho je samá díra a hrbol, hloubka vyjetých kolejí se na ní měří na centimetry a zvláště její část na území města působí řidičům pěkné vrásky na čele. Vizitka města, kterou lidé cestující od Vídně uvidí jako první.

Teď také Ředitelství silnic a dálnic oficiálně potvrdilo, že i po nedávných rozsáhlých úpravách bude čtyř- až šestiproudá silnice mezi brněnským Poříčím a Rajhradem potřebovat opravu za více než půl miliardy korun. Výpadovka směrem na Vídeň funguje z velké části už víc než třicet let, v žalostném stavu jsou její mosty i povrch.

Silničáři: Potřebuje okamžitou a zásadní opravu Zatímco na navazujícím úseku rychlostní komunikace R 52 z Rajhradu do Pohořelic ministerstvo dopravy připouští diskuse o zvýšení maximální možné rychlosti na 160 kilometrů v hodině, na území města naopak musí být snížená na 80 kilometrů za hodinu. „Často tu loví policisté, je to kvůli nim,“ tvrdí Pavel Korytář, který po silnici pravidelně jezdí. Vadí mu hlavně vyjeté koleje. „Předjíždění či uhýbání je tu obtížnější,“ dodává. On i další motoristé označují úsek za nejhrbolatější dálnici v Brně.

Generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Alfred Brunclík problém připouští. „V některých úsecích dosahují vyjeté koleje po obou stranách hloubky v rozmezí patnáct až šedesát milimetrů, což je z hlediska dopravní vytíženosti úseku alarmující stav,“ uvedl.

Podle oficiálních údajů projede po brněnské části silnice 42 tisíc aut denně, tedy v průměru jedno za dvě sekundy. Nejvytíženější úsek je u křižovatky s dálnicí D1 poblíž obchodního centra Futurum. Řidiči si ale také stěžují na provázání se souběžnými silnicemi. „Nevím, jak to řešit lépe, ale faktem je, že dostat se zpět do města je velice komplikované,“ popisuje Pavel Dorazil, který pravidelně jezdí do jednoho ze závodů na kraji silnice.

Právě napojení dalších komunikací označuje za velký problém i náměstek brněnského primátora Martin Ander. „Problémem je například přímé spojení Brna a Moravan, kde začala rozsáhlá výstavba. Měl by vzniknout most umožňující napojení od Ořechovské ulice, aby řidiči nemuseli jezdit šíleným závlekem kolem obchodního domu Tesco,“ poznamenal. Podobným oříškem je spojení mezi Přízřenicemi a silnicí R52. Zatím tam stojí železniční přejezd. „To je u trati, součásti železničního koridoru, dost velký problém,“ dodal.

Opravy budou stát 645 milionů korun Silničáři se zatím s opravami soustředí na desetikilometrový úsek silnice, jeho povrch a patnáct mostů, samostatně budou řešit velkou křižovatku v Heršpické ulici.

Podle mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martiny Vápeníkové přijdou práce na 645 milionů korun a potrvají až do září 2011. Vápeníková připomíná, že ve městě má silnice označovaná postupně I/52 a poté R52 tři jízdní pruhy v každém směru a uprostřed navíc jezdí tramvaj, což opravy zkomplikuje. Už samo vedení ve třech pruzích je stále málo obvyklé, například u dálnice D1 se v Brně takové rozšíření teprve plánuje.

Příprava na vybudování dálnice do Vídně V době, kdy bude oprava ulice hotova, by už mělo být v plném proudu i prodloužení silnice R52. Ta zatím končí u Pohořelic, podle vládního usnesení by však měla vést až na hranice v Mikulově a tam navázat na rakouskou dálnici A5. Dálniční ředitelství znovu zahájilo přípravy na prodloužení, podle nynějších odhadů však přímé spojení moravské a rakouské metropole nebude fungovat dříve než v roce 2014.

Vydání| Tato zpráva vyšla v prvním vydání

Regionální mutace| Lidové noviny - Brno

Autor: