PRAHA Už několik dní před Silvestrem je jasné, že letošní rok si provoz na českých silnicích vyžádá nejméně obětí od roku 1990. K 29. prosinci figuruje v policejních statistikách číslo 826. Na silnicích tak zatím zemřelo o více než 150 lidí méně než loni.
Čím to je? Policisté mají dvě teorie. Podle šéfa dopravní policie Leoše Tržila stojí za letošním nízkým počtem obětí dopravních nehod zaprvé pokles dopravy vinou ekonomické krize. Jen kamionová doprava zeslábla podle údajů z mýtných bran o zhruba 10 až 15 procent. Pokles osobní automobilové dopravy změřit nelze.
Lepším číslům úmrtnosti na silnicích mohla pomoci také změna stylu práce dopravních policistů, kteří od ledna letošního roku vyjíždějí jen k vážným dopravním nehodám. Mají tak více času na dopravní kontroly. Kpoklesu počtu obětí zřejmě přispěla i velká dopravní kampaň ministerstva dopravy Nemyslíš, zaplatíš!, jejíž součástí jsou drsné televizní klipy, přibližující skutečnou podobu dopravní nehody. Akce za 150 milionů korun, která letos expandovala na sociální síť Facebook, potrvá až do konce roku 2010.
I když je letošní počet silničních obětí nejnižší od počátku devadesátých let, stále není co slavit. Ve srovnání s ostatními zeměmi Evropské unie je totiž Česká republika na chvostu pomyslného žebříčku. V roce 2008, kdy u nás na silnicích zemřelo 992 lidí, bylo Česko z osmnácti zúčastněných zemí třetí od konce. Hůře na tom byli pouze Poláci a Slovinci. Tuto zjevnou propast vidí i policie. „Letošní předběžný počet mrtvých je sice nízký, ale ve srovnání s jinými zeměmi EU stále vysoký,“ řekl šéf dopravní policie Tržil.
Dýchání do balonku při každé kontrole Stále vysoké počty mrtvých na silnicích chtějí policisté snížit i častějšími kontrolami řidičů. Zaměří se při nich i na technický stav vozidel a budou například kontrolovat, zda mají auta správné pneumatiky nebo kvalitní osvětlení.
Po Novém roce budou policisté také nově při každé dopravní kontrole u řidičů dělat dechovou zkoušku na alkohol.
Právě alkohol za volantem je v Česku velký problém. Zatímco všechny ostatní dopravní statistické ukazatele jsou rok od roku lepší, počet lidí, které zabijí opilci za volantem, se stále zvyšuje. Dalším českým problémem je velká úmrtnost chodců. „Ve srovnání s vyspělejšími evropskými zeměmi máme zbytečně mnoho usmrcených chodců. Příčiny jsou na obou stranách – u řidičů i u chodců,“ řekl mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka. Představou policie a ministerstva dopravy je, že od příštího roku by počet obětí neměl přesáhnout 650 lidí ročně.
***
Oběti silnic
Nejhorším
měsícem byl říjen
Počet mrtvých na
silnicích dosáhne letos
historického dvacetiletého
minima. Nejhorším rokem od
počátku devadesátých let
byl rok 1994.
1990 1173
1994 1473
2004 1215
2005 1127
2006 956
2007 1123
2008 992
2009 předběžně 826
Zřejmý je také
pokles úmrtí vůči
minulému roku
Horší čísla byla jen v lednu a říjnu.
2009 2008
LEDEN 78 63
ÚNOR 52 68
BŘEZEN 46 61
DUBEN 61 72
KVĚTEN 63 82
ČERVEN 79 98
ČERVENEC 75 101
SRPEN 76 103
ZÁŘÍ 72 75
ŘÍJEN 98 78
LISTOPAD 63 111