Středa 8. května 2024, Den vítězství
130 let

Lidovky.cz

Nejrasističtější aplikace na Facebooku?

Česko

Co se stane, když se miliardový národ s tmavou pletí rozhodne, že chce být bílý jako Michael Jackson.

Představte si, že jste mladý český Rom, který chce najít nevěstu a uspět v životě. A protože společnost preferuje bílou barvu kůže, založíte si na Facebooku profil se svojí fotkou. Zdá se vám, že na ní vypadáte moc tmavě? Nevadí, ještě štěstí, že Facebook umožňuje pomocí speciální aplikace zesvětlit barvu kůže. Říkáte, že tahle kamufláž nemůže vydržet dlouho, protože až se potkáte, tak to stejně praskne? Ale nepraskne. Používáte totiž bělicí krém, který vám zesvětlí obličej o mnoho odstínů.

Myslíte, že jsem se zbláznil?

Omyl, tohle skutečně existuje.

Jen si za českého Roma, kterého jsem použil jako místní analogii, dosaďte mladého Inda.

Firma Vaseline spustila před měsícem na Facebooku novou aplikaci určenou speciálně pro indický trh. Když si ji nahrajete, stačí přejet čárou přes svou profilovou fotografii, digitálně ji upravit – a rázem je z vás mnohem světlejší člověk. Vaseline svým programem na Facebooku podporuje krém Vaseline Men UV Whitening Body, který zesvětluje kůži. Na indickém trhu se s nimi během posledních pěti let roztrhl pytel. Indové, stejně jako Michael Jackson, totiž podlehli bělicí mánii. Není to žádná novinka, první zesvětlující přípravek pro indické ženy se objevil už před třiceti lety, mužská populace se ale začala masově bělit až nedávno.

Mnoho uživatelů internetu prohlásilo aplikaci Lighten My Skin (Zesvětli mi kůži) za nejrasističtější program v historii. (Je nutno dodat, že aplikaci nevyvinul Facebook, nýbrž Vaseline.) Ublížená firma se poměrně neobratně brání prohlášením, v němž uvádí, že „stejně jako samoopalovací krémy v USA a Evropě je zesvětlovací krém v Indii kulturně relevantní“.

Nicméně je nad slunce jasné, že řeči o„kulturní relevanci“ jsou motivovány pouhou vidinou profitu na kulturním klišé Indů, kteří věří, že jim zesvětlená kůže přinese nějakou společenskou výhodu. Vaseline a další firmy, které se přiživují na špatně nastaveném společenském úzu, totiž zřejmě dobře prostudovaly asijský trh. A když zjistily, že i v novinových inzerátech se „hledá muž velice světlé kůže“, vrhly se na miliardový trh s veškerou silou. A dneska si Ind či Indka může vybrat ze 240 zesvětlujících produktů.

Plíživě a bez velikého rámusu okolo rasismu se stejné výrobky prodávají i na Západě. Jen se tu používá jiná terminologie – whitening (bělení) nahrazují slova brightening (zjasnění) a lightening (zesvětlování). Studie společnosti Mintel, jež analyzovala prodeje bělicích krémů, říká, že v posledních pěti letech bylo jen v Číně uvedeno na trh 2800 takových výrobků, 1000 v Japonsku a kolem 560 na Filipínách.

Zajímavé je, že kosmetické firmy dosud nevyvinuly pro Facebook opačnou variantu aplikace. Takovou, která by modrozeleně bledého Evropana kliknutím myši opálila. Logika velí, že by šlo o kampaň na samoopalovací krémy. ?

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!