Pondělí 29. dubna 2024, svátek má Robert
130 let

Lidovky.cz

„Nejsou extrémně těžké“

Česko

Průlom na silnicích - V Česku začnou jezdit obří „silniční vlaky“

Na českých silnicích se objeví obří kamiony známé z Austrálie či USA. Česko je tak jedinou zemí v centrální části Evropy, která takzvané silniční vlaky povolila.

PRAHA Road trains, silniční vlaky, byly doteď doménou zejména odlehlých oblastí Austrálie, Spojených států či Skandinávie. Už za několik týdnů je spatří v pravidelném provozu i Češi. Obří, více než dvacet pět metrů dlouhé kamiony budou jezdit každodenně mezi Rokycany a Mladou Boleslaví. Do mladoboleslavské Škody jimi budou přiváženy lehké textilie. Jako první o tom informoval Deník.

Česko je tak jedinou zemí centrální části Evropy, kde se velké silniční vlaky objeví. V Evropě mohly dosud podobné kolosy jezdit jen v pustých oblastech Skandinávie. Škoda Auto dostala na jejich provozování v České republice výjimku. „Jednali jsme s policií a ministerstvem dopravy o výjimce. V současné době půjde o zkušební provoz, který začne fungovat v průběhu června,“ říká mluvčí Škody Auto Jaroslav Černý.

Dopravní odborníci se nyní obávají precedentu. Když byly obří kamiony povoleny mladoboleslavské Škodě, budou o ně žádat i jiné firmy, které by podobný dopravní prostředek uvítaly. „Pro jiné dopravce může být úspěch škodovky povzbuzením. Verdikt ministerstva dopravy a policie může vytvořit precedens pro jiné přepravce a jejich dopravní požadavky,“ tvrdí Josef Mikulík z Centra dopravního výzkumu.

Podle něj silniční vlaky na české silnice nepatří. „Vzhledem k úrovni silniční infrastruktury tu takové kolosy nemají co dělat,“ říká. Podobně mluví i další lidé z praxe. Profesionální řidič kamionu Zdeněk Novotný si myslí, že s dopravou s tak velkými vozy mohou nastat problémy. „Naše silnice tomu nejsou přizpůsobené, tohle je tak někam do pouště. Když jedu s náklaďákem s obyčejným návěsem, musím si mnohdy při zatáčení najíždět přes dva pruhy. Tyto vozy jsou o dvanáct až třináct metrů delší, takže si to třeba při nájezdu na Barrandovském mostě nedovedu představit.“

Na Barrandovském mostě ale silniční vlaky při policejní zkoušce bez problémů projely. Policie jejich provoz povolila hlavně kvůli tomu, že většinu své trasy jedou po dálnici a nebude složité je předjet.

Hlavní podmínka pro udělení výjimky byla hmotnost souprav. Typ silničního vlaku, který se má v Česku objevit, uveze až 70 tun materiálu. Maximální tonáž, která se může na českých silnicích převážet, je však 48 tun. Škoda se tak musela ministerstvu zaručit, že tuto hmotnost kamiony nepřesáhnou.

„Obří kamiony jsme povolili hlavně kvůli tomu, že nejsou nijak extrémně těžké. Jejich hmotnost se má pohybovat okolo třiceti tun,“ říká mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.

Svůj požadavek vznesla i Praha. Zdejší odbor dopravy na kamiony kývne jen tehdy, pokud budou jezdit pouze v noci.

Autor: