* LN Co je příčinou toho, že pro některé drahé projekty se nenašlo využití?
Velké programy, jako modernizace tanků T-72 či nákup L-159, začínaly v polovině 90. let a byly ovlivněné tehdejší politickou situací - rozpadl se Sovětský svaz, skončila Varšavská smlouva, nikdo neměl představu o budoucnosti. Počítalo se s konflikty velkého rozsahu. Některé projekty byly ovlivněny i lobbistickými tlaky nebo snahou prosadit něco, co vyhovovalo určité části armády. To byl třeba případ padáků. Pak se k tomu přidal moment nízké kvality padáku, poměrně nevýhodné smlouvy, které s tím byly spojeny a nemožnost zastavit přejímání těchto padáků. Byly to vyhozené peníze.
* LN Byly velké politické tlaky na záchranu Aera v souvislosti s objednávkou L-159? Varoval tehdy někdo z vojáků, že to nemusí skončit úplně dobře?
Od počátku to bylo kontroverzní téma a kontrakt byl zároveň pokusem o záchranu českého zbrojního průmyslu. Dnes, když to vidím s určitým odstupem, tak to letadlo mělo možná větší význam pro transformaci českého letectví na vyšší kvalitativní úroveň.
* LN Když se podíváte zpátky, která větší akviziční rozhodnutí považujete za nejproblematičtější?
Modernizace tanků T-72. Původní číslo bylo přes pět set tanků, což už v té době bylo přehnané. A byl v tom ještě jeden problém - neodborné rozhodnutí o výběru dodavatele systému řízení palby Officine Galileo, který neměl žádné zkušenosti a znehodnotil celé náběhové období. I když na konci byl tank zdařilý, tak image, který si odnesl z doby, kdy se Officine Galileo učilo na českém tanku, jak má vypadat systém řízení palby, to přineslo velké minus. V zahraničí se nikdy nepodařilo překonat dojem, že ten tank je špatný. A následný krok, rozhodnutí o snížení počtu na třicet tanků, to je druhý extrém. Třicet tanků nemá v podstatě žádný taktický význam.
* LN Officine Galileo nemělo zkušenosti. Podobné to bylo s padáky. Proč zakázky získávaly firmy, které se na projektech „učily“?
Určitou roli tam sehrával lobbing, který byl v té době poměrně úspěšný, protože se s tím politická scéna neuměla vypořádat. A pak je tam problém, který se týká nejenom České republiky, ale i jiných států, které musejí preferovat nabídku s nejnižší cenou. Ale tato nabídka není vždy nejkvalitnější a v konečném důsledku není nejlevnější. Padáky VTP-100, to byl spíše výsledek lobbistických tlaků, jak vydělat na armádních zakázkách. Tak jsem to tehdy já vnímal.