Sobota 4. května 2024, svátek má Květoslav
130 let

Lidovky.cz

Nejvíce nehod se stává na rovině

Česko

Rizikovým místům pomohou nejvíce stavební úpravy, jako jsou kruhové objezdy či retardéry. Občas ale dokáže pomoci i prostá změna přednosti, říká dopravní odborník Jaroslav Hořín.

* LN Ředitelství silnic a dálnic si nechalo zmapovat riziková místa na silnicích. V první fázi ve středních Čechách. Nejhůře hodnocená místa, především křižovatky, hodlá poté upravit. Co tomuto postupu říkáte?

Je to dobrý nápad a je to i naplňování národní strategie bezpečnosti silničního provozu. Dopravní opatření fungují totiž 24 hodin denně. Jsou dlouhodobě nejefektivnějším způsobem, jak předejít dopravní nehodě. Takovýto postup by se měl rozšířit po celé republice. Je důležité, aby byla ta úprava komplexní. Tudíž nejlépe přestavba křižovatky a změna značení. Nesmí to skončit tak, že v místě častých nehod se dá prostě značka zákaz předjíždění. To je pak k ničemu.

* LN Ze statistik ale vyplývá, že řidiči si stejně většinu nehod způsobí sami. Nejsou tak tato opatření jen vyhazováním peněz?

Nemyslím si. Statistiky jsou v tomto trochu zavádějící. Většina nehod je opravdu přičtena řidičům, ale někdy nespravedlivě. Často je tu konstatováno, že řidič nepřizpůsobil rychlost. Je to jednodušší než nehodu přičíst rozbité silnici. Vstupní investice do dopravních opatření jsou relativně vysoké, ale ve výsledku se vždy vyplatí.

* LN Jaká úprava křižovatky je vlastně neúčinnější?

Někdy dokáže pomoci změna přednosti v jízdě stejně jako kruhový objezd. A to hlavně na místech, kde není jasné, jaká ze silnic je hlavní. Lépe řečeno tam, kde se vedlejší silnice tváří jako hlavní.

* LN Z mapování rizikových míst ve středních Čechách vyplývá i to, že nejvíce nehod se stane na rovném úseku, a nikoli v zatáčce. Čím to je?

Je to dané rychlostí. Na rovném úseku jedou řidiči rychleji, a často svůj vůz proto nezvládnou.

Autor: