PRAHA Dovozu již použitých aut z druhé ruky do Česka se loni příliš nedařilo.
Podle údajů Svazu dovozců automobilů klesl import ojetých osobních aut v loňském roce o třetinu na 145 tisíc.
A důvod propadu? Podle odborníků za poklesem dovozu stojí snižování cen nových vozů v tuzemsku, oslabení české měny vůči euru a také zavedení ekologického poplatku při první registraci starších vozů.
Místo čtyř limuzín Rolls-Royce jen tři Nejvíce dováženými ojetinami do Česka jsou značky Ford, Škoda a Volkswagen.
Americká automobilka drží prim mezi nejžádanějšími ojetinami, a to přes to, že loni dovezli importéři „jen“ 20 754 starších fordů, tedy o třetinu méně než v předchozím roce.
Dovoz škodovek klesl o více než čtvrtinu na 19 465 vozů a import ojetých vozů VW klesl o třetinu na 17 276 aut.
Propad dovozu se netýkal jen masově dovážených značek, ale i luxusních vozů.
Například dovoz ojetých ferrari se snížil ze 40 na 32 vozů, import ojetých porsche se propadl o 37 procent na 215 aut.
Místo čtyř limuzín Rolls-Royce v roce 2008 si loni Češi dovezli jen tři. Loni se do Česka dostal jeden ojetý luxusní vůz Maybach, v předchozím roce si tuto značku nikdo nedovezl.
Podle tajemníka svazu dovozců Pavla Tunkla je i přes pokles importu ojetých aut stále alarmující věková skladba dovážených vozů. „Zhruba pětina dovážených aut je starších deseti let a mnohonásobně více zatěžuje životní prostředí než mladší vozy,“ upozornil. Zánovní vozy do tří let tvořily kolem 15 procent dovozu.
Prodej nových osobních aut loni stoupl o 12,5 procenta na 161 659 vozů.
Zvýšení však způsobila změna zákona o dani z přidané hodnoty, díky které mohly firmy začít nakupovat bez daně osobní auta.
Prodej lehkých užitkových vozidel naopak prudce klesl o 68 procent a celkový odbyt v obou kategoriích dohromady se snížil o 11 procent na 181 tisíc aut.
***
Ojetá auta