NEKROLOG

Autor:

Elisabeth Söderströmová švédská pěvkyně Mimo jiné byla vysoce uznávanou interpretkou Janáčkových operních sopránových rolí. Její umění zachytila například nahrávka Káti Kabanové Supraphonu z roku 1978 po boku Petera Dvorského s Vídeňskými filharmoniky za řízení Charlese Mackerrase, s nímž ostatně natočila všechny autorovy opery do katalogu firmy Decca.

Dcera švédského námořního kapitána a Rusky debutovala ve dvaceti letech v jednom z méně známých Mozartových děl Bastien a Bastienka ve stockholmském paláci Drottningolm, kam se před šestnácti lety na čtyři roky vrátila jako jeho umělecká ředitelka. V období 1949–1980 byla jednou z nejzářivějších hvězd Královské opery. V roce 1965 nazpívala úlohu Emilie Marty v Janáčkově Věci Makropulos pod taktovkou Bohumila Gregora.

Zároveň hostovala v předních světových operních domech, např. celkem devět let v newyorské Metropolitní opeře, kde se uvedla jako komorná Zuzana v Mozartově Figarově svatbě v roce 1959 a před deseti lety se rozloučila rolí hraběnky v Čajkovského Pikové dámě. Úžasnou hlasovou techniku předváděla také na koncertech, v recitálech a v gramofonových studiích, kde zaznamenala např. všechny písně Sergeje Rachmaninova za doprovodu Vladimira Ashkenazyho. Smysl pro humor prokázala, když si zahrála Mimi ve skvělé Danielssonově filmové komedii Picassova dobrodružství (1978).

Zemřela v pátek ve Stockholmu ve věku dvaaosmdesáti let na následky infarktu. V roce 1950 si vzala bývalého námořního důstojníka Sverkera Olowa. Měli tři syny.

Profily osobností, které opustily tento svět, připravuje Jan Rejžek

Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.